آموزش و راه اندازی محصولاتمعرفی، آنالیز و مقایسه محصولات
موضوعات داغ

معرفی و آموزش ماژول کنترلر دما و ترموستات WX-101W

کاری از دپارتمان فنی پژوهشگران

نکات برگزیده مطلب
  • مقدمه
  • آموزش راه اندازی
  • نحوه اتصالات

این ترموستات، یکی از قدیمی ترین ماژول های ترموستات های موجود در بازار است. این ماژول علی رغم ظاهری ساده، دارای قابلیت های متعددی است که می تواند تا حد زیادی انتظارات شما از یک ترموستات دیجیتال را برآورده کند. لازم است بدانید وجود پارامترهای پیشرفته آن بخش کنترل ماژول را بی رقیب کرده است!

از نکات قابل ذکر در مورد ماژول کنترلر دما و ترموستات WX-101W می توان به بازه اندازه گیری 40- الی 120 درجه سانتی گراد اشاره کرد. دقت اندازه گیری این ترموستات 0.1 درجه سانتی گراد می باشد.

آموزش راه اندازی:

بازنشانی تنظیمات کارخانه: دکمه “set” را به مدت 3 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید، تنظیمات کارخانه به طور خودکار بازنشانی می شود.

تنظیم دمای ترموستات: با فشردن دکمه های “+”(بالا) و “-“(پایین) می توانید، مقدار دمای مورد نظر را تنظیم کنید، البته پس از تغییر مقدار دما برای ذخیره آن بایستی یک بار دکمه “set” فشرده شود.

کد تنظیمات مشخصات کد تنظیمات محدوده مقدار پیشفرض
 F-1 سرد سازی / گرم سازی  HH/CC  HH
 F-2 اختلاف دمای آغاز به کار (دمای واکنش)  0.1 الی 20 درجه  2
 F-3 پارامتر کالیبراسیون  -5.0 الی 5.0 درجه  0.0
 F-4 تاخیر آغاز به کار (تاخیر واکنش) 0 الی 10 دقیقه  0 دقیقه
حفاظت خودکار حفاظت در مقابل دمای بالا (خارج از محدوده) بیش از 120 درجه خودکار
نمایش اختلال  EO سنسور اتصال باز خودکار
نمایش اختلال  — سنسور اتصال کوتاه خودکار
تنظیم پارامتر های کنترلی:

با فشردن دکمه “set”، وارد منوی تنظیمات ماژول می شوید، با فشردن دکمه های “+”(بالا) و “-“(پایین) می توانید بین تنظیمات جابجا شوید. با فشردن دکمه “set” روی هر پارامتر مقدار آن را ویرایش می شود. هنگام ویرایش هر پارامتر مجددا می توانید با فشردن دکمه های “+”(بالا) و “-“(پایین) مقدار پارامتر را تغییر دهید، در نهایت با فشردن دکمه “set” مقدار پارامتر ذخیره می شود.

تنظیم پارامتر F-1 (گرمایشی/سرمایشی): پارامتر “F-1” مشخص کننده عملکرد کلی ماژول است، این ماژول دارای دو مقدار “HH” و “CC” است، که می توان با توجه به عملکرد مورد نظر یکی از آن ها را انتخاب کرد.

چنانچه مقدار “HH” برای پارامتر “F-1” انتخاب شود، ماژول در مد گرم سازی عمل می کند. در این حالت اگر دمای محیط از دمای تنظیم شده پایین تر رود، رله متصل شده و تجهیز گرمایشی آغاز به کار می کند.

چنانچه مقدار “CC” برای پارامتر “F-1” انتخاب شود، ماژول در مد سرد سازی عمل می کند. در این حالت اگر دمای محیط از دمای تنظیم شده بالا تر رود، رله متصل شده و تجهیز سرمایشی آغاز به کار می کند.

تنظیم پارامتر F-2 (اختلاف دمای آغاز به کار): با تنظیم این پارامتر می توان مقداری اختلاف دما تعیین کرد تا هنگام رسیدن دمای محیط به دمای تعیین شده، بلافاصله واکنش انجام نشود(رله روشن نشود)، با مقداری اختلاف دما واکنش رخ دهد.

تنظیم پارامتر F-3 (پارامتر کالیبراسیون): چنانچه دمای نمایش داده شده توسط ماژول دارای مقداری تلرانس باشد، می توان با تنظیم این پارامتر، می توان به دمای اندازه گیری شده مقداری اضافه یا از آن مقداری کم کرد تابه مقدار دقیق خود برسد.

تنظیم پارامتر F-4 (تاخیر آغاز به کار): می توان با تغییر این پارامتر زمانی را تحت عنوان تاخیر واکنش تنظیم نمود. با تنظیم این پارامتر هنگامی که دمای محیط در محدوده واکنش قرار گیرد، قبل از متصل شده رله مقداری تاخیر زمانی لحاظ می شود و بعد رله روشن می شود.

سامانه حفاظت خودکار: این ماژول دارای سامانه ای جهت محافظت خودکار در برابر برخی مخاطرات است.
الف) محافظت در برابر خروج دما از محدوده مجاز
ب) محافظت در برابر اتصال کوتاه شدن سنسور
ج) محافظت در برابر اتصال باز شدن سنسور

 نحوه اتصالات:

اتصالات ماژول ترموستات wx-101w
اتصالات ماژول ترموستات wx-101w

ترموستات WX-101W مجهز به رله قطع و وصل خروجی 12 آمپری بوده و می تواند در کنترلرهای دما، انکوباتورها، گلخانه ها، چیلر،  خشک کن های میوه و زعفران، دستگاه های جوجه کشی و … مورد استفاده قرار گیرد.

برای خرید یکی از بهترین ماژول های ترموستات و کنترل کننده دیجیتال دما با دقت بالا  به سایت فروشگاه پژوهشگران مراجعه فرمایید.

 

سوالی داشتید، در قسمت نظرات بپرسید، کارشناسان فنی پژوهشگران در اسرع وقت پاسخگو خواهد بود.

منتظر سایر آموزش های ما باشید!

[addshopbox maincount=”1″ seccount=”1″ mname1=”ماژول ترموستات و کنترلر دما دیجیتال WX-101w” mlink1=”http://shop.rngo.ir/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%D8%B1-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D8%B7%D9%88%D8%A8%D8%AA/1545-%D9%85%D8%A7%DA%98%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AD%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-wx-101w.html” sname1=”آداپتور مناسب” slink1=”http://shop.rngo.ir/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=12v-1A&submit_search=”]

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. سلام من این ماژول رو تهیه کردم با اداپتور 12 ولت 3 امپر . ترموستات روشن و تنظیم کردم ولی لامپ روشن نمی کنه مطابق فیلم آموزشی شما ( لامپ 12 ولت 1 آمپر خطر موتور سیکلت) . میشه راهنمایی کنید .

  2. پیشنهاد ما اینکه به جهت حفاظت از رله موجود در دستگاه بهتر هست از یک رله کمکی یا کنتاکتور استفاده کنید به این شکل که دستگاه رله کمکی رو فعال می کنه و جریان اصلی مصرف کننده شما از رله کمکی می گذرد. مزیت اینکار اینکه شما رله مناسب با کارخودتون رو انتخاب می کنید و حتی اگر آسیب ببیند به راحتی قابل تعویض است.

    1. سلام آقای موسوی. خیلی ممنون از آموزش خوبتان. من طبق توصیه ی شما از یک کنتاکتور استفاده می‌کنم و این ماژول را به آن متصل کرده‌ام. فقط یک سوالی داشتم؟ آیا امکان اتصال دو ماژول کنترلر دما به یک کنتاکتور وجود دارد؟
      به صورتی که باز جریان اصلی از ماژول‌ها عبور نکند و جریان اصلی از همان کنتاکتور عبور کند

  3. سلام،لطفا ماژولی رو معرفی کنید که رنج ومای ۰ تا حدود ۴۰۰ درجه داشته باشه و بوسیله یک ولوم بشه میزان دما رو کم و زیاد کرد و نمایش بده و روی دمای خاص نمایش داده شده یک رله فعال شه
    ممنون

    1. سلام دوست من،
      هادی جان این دستگاه کلا یک خروجی دارد، اگر شما می خواهید فن و لامپ با هم روشن شود بله می توانید هر دو را با هم توسط خروجی این دستگاه متصل نمایید.

      ولی پیشنهاد اول و آخر من استفاده از دستگاه های مخصوص جوجه کشی هست، نظیر دستگاه DHS33 و یا DHS22 فروشگاه پژوهشگران.

    1. با سلام
      با توجه به اطلاعات ذکر شده از سوی تولیدکنندگان در مورد موارد یاد شده باید گفت که دقت اندازه گیری ماژول های w1209 و wx-101w برابر با 0.1 درجه و دقت سنسور ds18b20 برابر با 0.5 درجه است. بدیهی است که دقت دو ماژول فوق بیشتر است.
      موفق باشید

  4. باسلام من یه عدد برد تنظیم دما گرفتم وای هر کاری میکنم تنظیم نمیشه من روی دستگاه جوجه کشی نصب کردم ودمای داخل دستگاه باید روی ۳۷/۷باشه ولی متاسفانه دما روی ۲۵/۷مانده ولامپ راروشن میکنه چیزی میشه تنظیمات دقیق وشمرده برام بگید؟ممنونم

    1. سلام
      چنانچه این ماژول را تهیه کردید، بایستی ابتدا مد کاری و سپس دمای مد نظر را تنظیم کنید. که در مورد کار شما باید مد گرمایشی را انتخاب کنید. شما می توانید با تماشای ویدیو آموزشی موجود در این مطلب به سادگی و در کمتر از یک دقیقه تنظیمات را انجام داده و دستگاهتان را آماده کنید.
      در ضمن در صورتی که دستگاه را درست تنظیم کرده باشید، طبیعتا دستگاه لامپ شما را تا رسیدن به دمای مطلوب که حدود ۳۷ باشد، روشن نموده و دما را بالا می برد و پس از رسیدن به دمای مطلوب لامپ خاموش شده و دوباره در صورت افت دما، لامپ روشن می شود.
      موفق باشید

  5. با سلام وقت به خیر
    لطفا بفرمائید با ماژول دما سنج ترموستات wx-101w میشود برای کنترل دمای یک بخاری گازی به کمک یک شیر برقی استفاده کرد ? وشیر برقی مورد نظر باید چه مشخصاتی داشته باشد و در نهایت شما چنین محصولی را دا ری با تشکر

    1. با سلام
      این ماژول (به واسطه رله موجود در آن) توانایی کنترل انواع شیر های الکترونیکی را دارد؛ اما استفاده از شیر برقی برای بخاری های گازی معمول (شمعک دار) عملا غیر ممکن است. زیرا بخاری های معمول دارای ترموکوبل هستند و چنانچه گاز آن ها قطع شود، ترموکوبل باعث خاموش شدن شمعک می شود و طبیعتا با وصل مجدد گاز دیگر بخاری روشن نمی شود. پس نمی توان با قطع و وصل کردن گاز بخاری، دما را کنترل نمود. در عین حال قطعا بخاری هایی با امکاناتی که ذکر نمودید، وجود دارند.
      موفق باشید

    1. طول سیم حدودا به 60 سانتی متر میرسه!

      توی ولتاژ خروجی دست شما باز هست چون خروجی های رله بیرون کشیده شده ، شما می تونید ولتاژ 220 ولت برق شهر رو قطع و وصل کنید، یا اینکه ولتاژ پایین تری مثل 12 ولت مستقیم رو قطع وصل کنید!
      نحوه اتصلات به عنوان مثال برای برق شهر 220 ولت رو داخل متن آموزش توضیح دادن!
      راستی یادتون نشه تغذیه خود دستگاه 12 ولت DC هست!
      می تونید بایه آداپتور که از فروشگاه تهیه کنید دستگاه رو روشن کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا