آموزش و راه اندازی محصولاتاخبار الکترونیک، رباتیک و تکنولوژیتوسعه دانش

راه اندازی آسان گیرنده ریموت لرنینگ حافظه دار

امروزه ریموت کنترل های رادیویی به منظور کنترل وسایل الکترونیکی کاربردهای زیادی دارند از جمله ریموت های دزدگیر ، ریموت های درب بازکن ، کنترل روشنایی و … یا هر وسیله برقی که احتیاج به کنترل به صورت بیسیم را داشته باشد .

معمولا ریموت کنترل های رایج موجود در بازار به دو صورت کد لرن (Learn Code) و کد فیکس (Fix Code) می باشند که هر یک از این ریموت ها اطلاعات کلیدها را به صورت چهاربیتی ارسال می کنند . این ریموت ها معمولا در دو فرکانس ۴۳۳ و ۳۱۵ مگاهرتز موجود هستند که در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید تا فرکانس ریموت و گیرنده یکی باشد در غیر این صورت عمل آشکارسازی انجام نمی شود .

با توجه به کاربرد زیاد ریموت های کد لرن و ساده نبودن آشکارسازی و ذخیره کدهای ارسالی قصد داریم یک گیرنده ASK را معرفی و راه اندازی کنیم که قابلیت ذخیره ریموت به صورت لرنیگ را دارد، خروجی دیجیتال، تغذیه 5 ولت و نیز پورت سریال جهت گزارش عملکرد ریموتها از مزایای کلیدی این دستگاه است.

این نوع گیرنده در نوع فرکانسی 433MHz و 315MHz ارائه می شود.

بواسطه ای این گیرنده به سادگی شما می توانید گیرنده ریموت RF را به مدار یا دستگاه خود اضافه کنید و از طریق یک فرستنده و گیرنده ریموت چندین رله را روشن و خاموش کنید.

قیمت ارزان، دارا بودن 42 حافظه داخلی ، کار در دو حالت لچ و لحظه ای و همچنین سادگی کارکرد این ماژول را نسبت به سایر ماژول ها متمایز ساخته است.

مشخصات :

_ ولتاژ کاری : 5 ولت
_ خروجی پورت سریال
_ داشتن 4 تا خروجی

نحوه افزودن و حذف ریموت :

با فشردن شستی (دکمه) گیرنده و نگه داشتن آن LED RF به صورت ثابت روشن می گردد که با فشردن یکی از دکمه ها ریموت کنترل و با یک بار چشمک زدن LED RF ریموت کنترل مورد نظر را می توان به گیرنده اضافه نمود. همچنین با این روش با فشردن همزمان دکمه های A,B ریموت کنترل و دوبار چشمک زدن LED RF ریموت مورد نظر را حذف نمود.

نکته : با فشردن دوباره شستی گیرنده و نگه داشتن آن LED RF خاموش شده و از حالت حذف و اضافه خارج می‌شود.

نکته  : پایه LR در این حالت باید به VCC یا Pull Up باشد .

نحوه حذف کلی حافظه گیرنده :

با فشردن شستی (دکمه )گیرنده و نگه داشتن آن LED RF شروع به چشمک زدن می کند، بعد از 4 بار خاموش و روشن شدن ال ای دی کل حافظه پاک می شود .

عملکرد پایه های گیرنده :

پایه LR  : با اتصال این پایه به زمین می توان گیرنده رو به حالت افزودن یا حذف ریموت برد و با اتصال به VCC یا Pull Up کردن این پایه وارد حالت عادی می شود .

خروجی TX : در صورت دریافت دیتا توسط گیرنده اطلاعاتی شامل سریال ریموت – کد دکمه ریموت – و وضیعت حافظه از این پایه با بادریت 9600 ارسال میگردد.

خروجی های D1-D2-D3-D4 :

این خروجی ها در صورتی که ریموت برای گیرنده تعریف شده باشید با فشار هر کدام از دکمه های ریموت یک خروجی مشخص فعال خواهد شد .

جامپر LA :

با اتصال این جامپر خروجی های مورد نظر به شکل LATCH(بافشردن دکمه به صورت ثابت روشن و با فشردن دوباره دکمه خاموش می گردد) و در صورت باز بودن اتصال این جامپر خروجی به شکل عادی عمل می نماید (بافشردن دکمه روشن و با رهاکردن همان دکمه خاموش می گردد)

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. دوست عزیز سلام.
    ماژول مذکور صرفا یک ماژول ASK هست که گیرنده سیگنال هست و با ماژولهای لرنینگ که در واقع یک گیرنده سیگنال + میکروکنترلر هست و فرآیند لرن ریموت را با یک دکمه انجام میدهند متفاوت است، در واقع شما یک قطعه از این پازل را در اختیار دارید و برای رسیدن به دریافت سیگنال ریموت بقیه مسیر رو خودتون باید بسازید.

    1. سلام من میخوام یک مدار ۲۲۰ ولت را با فشار دادن لحظه ایی دکمه A ریموت روشن و با فشار دادن دکمه B خاموش کنم
      گیرنده کد لرن و یک رله ۵ ولت هم دارم
      میتونین منو راهنمایی کنین که چطور رله را به گیرنده وصل کنم و مدار را راه اندازی کنم
      ممنون میشم از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا