توسعه دانش

دیمر چیست؟

دیمر چیست؟

یکی از پرکاربردترین قطعاتی که در بسیاری از پروژه‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌شود دیمر است. دیمر وسیله ایست که از آن جهت کم و زیاد کردن نور چراغ ها استفاده می‌شود. در این مقاله نحوه کارکرد دیمر، انواع دیمر و همچنین مزایای استفاده از این وسیله بیان می‌شود.

 

نحوه کارکرد دیمر

همان‌طور که گفته شد دیمر وسیله ایست که توسط آن می‌توان شدت نور منابع روشنایی را کنترل کرد. استفاده از دیمرها گستره‌ی بسیار وسیعی را شامل می‌شود، از استفاده در اندازه ی یک کلید روشنایی برای کاربری خانگی تا واحدهای برق قدرت که در ساختمان‌های بزرگ تئاتر یا روشنایی های خارجی ساختمان، همگی درطیف وسیع استفاده از دیمر جای می‌گیرند.

ترایاک جزئی الکترونیکی است که نقش بسیار مهمی در دیمر دارد؛ در حقیقت ترایاک مانع عبور قسمتی از موج متناوب ولتاژ ورودی می‌شود. دیمر به صورت سری با مصرف کننده قرار می‌گیرد و ولتاژ ورودی را کنترل می‌کند. دیمر از نظر ظاهری شبیه یک کلید معمولی است که دارای دو ترمینال خروجی می‌باشد؛ به این شکل که یک رشته سیم وارد یکی از ترمینال‌های پشت دیمر می‌شود و یک رشته سیم فاز به عنوان خروجی، از ترمینال دیگر پشت دیمر به چراغ یا هر مصرف کننده دیگری می‌رود. سیم نول هم بدون این که وارد کلید دیمر شود، مستقیم به چراغ وصل می‌شود.

مدیر و موسس

همواره يادمان باشد: مردان بزرگ اراده مي‌کنند و مردان کوچک آرزو، لذا افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده‌هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ؛ پس همواره آنقدر کامل باش که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا