توسعه دانش

تفاوت بین ماژولهای Zigbee و RF

«ZigBee»

ماژولهای ZigBee  در واقع از همان تکنولوژی ماژولهای RF استاندارد می باشد که طراحی آن به طور خاص برای زمینه هایی همچون مصرف جریان کم ، ساخت شبکه هایی با نرخ اطلاعات کمتر و کاربردهای کنترلی صورت گرفته است. حروف RF مخفف فرکانس رادیویی میباشد که به فرکانس یا یک باند فرکانسی در محدوده 10 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز اطلاق می‌شود. این اشعه برای ارتباطات رادیویی و رادیو و تلویزیون مناسب است. این تکنولوژی بر پایه استاندارد IEEE 802.15 استوار میباشد. تکنولوژی ZigBee  توسط سازمان‌های دولتی آمریکا توسعه یافته است. پروتکلهای Zigbee به طور گسترده برای تولید و استفاده شبکه های کوچک شخصی و رادیوهای دیجیتال کم مصرف به کار می‌رود.

Zigbee مبتنی بر شبکه های توسعه یافته، جایگزین مناسبی برای تکنولوژی های WiFi و Bluetooth می باشد از این ماژولها در ساخت شبکه‌هایی با نرخ اطلاعات کمتر استفاده میشود و همین موضوع برای مصرف انرژی کمتر و عمر طولانی تر باتری مفید است. یکی از ویژگی های مهم برای ZigBee ها این است که قادر به فراهم آوردن  یک ارتباط امن با کمک کلید های رمزنگاری 128 بیتی است.

ویژگی محبوب ZigBee شبکه حسگر بی‌سیم با استفاده از توپولوژی مِش که ارتباط بین گره‌ها را در دوحالت مستقیم و غیرمستقیم دردسترس قرار می دهد.

شرکت ZigBee Alliance  سازنده ZigBee به منظور اطمینان به مشتریان تمام تست ها و مجوزهای فعالیت این محصولات را فراهم کرده است.

zigbee-vs-wifi

«RF»

RF مخفف فرکانس رادیویی است که فرکانس کاری آن در محدوده‌ی10کیلو تا300.000مگاهرتز می باشد. این اشعه مناسب برای ارتباطات رادیویی و صدا و سیما است و شکل خاصی از امواج الکترومغناطیسی است که اساسا برای برقراری ارتباط بی سیم IEEE 802.11 در شبکه ها می باشد. این نوع خاص از موج به عنوان یک موج فرکانس رادیویی  یا یک موج RF شناخته شده بنابراین، یک سیستم مبتنی بر RF  بسته به ویژگی‌های  تئوری موج الکترومغناطیسی است که یکی از آنها ارائه داده ها و ارتباط صوتی بی سیم می باشد. از ویژگی های RF می توان به طول موج و فرکانس آن اشاره کرد.

پروتکل‌های مختلف یا استانداردهای توسعه یافته متنوعی با استفاده از RF یا همان فرکانس رادیویی وجود دارند همانند GSM، CDMA، LTE،  ZigBee، بلوتوث، و غیره.

مقایسه Zigbee و RF  بسیار دشوار است چون ZigBee تکنولوژی  است که استفاده از فرکانس رادیو را ممکن می سازد. ولی با این حال با استفاده از فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز ارائه طیف وسیعی از استانداردهای قابل اعتماد و راحت در هر نقطه در جهان امکان پذیر می باشد.

در جدول زیر به تفکیک به تفاوت های آنها پرداخته ایم:

 

ZigBee RF
تعاریف ZigBee مبتنی بر استاندارد IEEE 802.15 تکنولوژی وایرلس طراحی شده و اساسا در یک شبکه اتصالات دستگاه های وایرلس توان پایین مورد استفاده قرار می گیرد این دستگاه ها می توانند در اتوماسیون خانگی و اتوماسیون صنعتی و برقراری ارتباط با دیگر دستگاه های متصل به ZigBee استفاده شوند.ZigBee برای استفاده در فرکانس های رادیویی جهت اتصال بی‌سیم ساخته شده است و توسط سازمان های دولتی ترویج پیدا کرد. RF هر فرکانس در تابش الکترومغناطیسی است که برای انتشار امواج رادیویی استفاده می شود.به طور معمول، با 3 کیلوهرتز الی 300 گیگاهرتز نرخ‌ نوسان مشخص می شوند.

پروتکل‌ها و استانداردهای مانند GSM، CDMA، LTE،  ZigBee، بلوتوث و … مختلفی با استفاده از فرکانس رادیویی توسعه یافته اند.

 

نام در سال 1998 نام این ماژول از حرکات زنبور عسل (Zig Bee) گرفته شد. نام آن از حروف RF گرفته شده که به معنی Radio Frequency می باشد.
شاخه با توجه به مکانهای جغرافیایی ، باندهای فرکانسی به شرح زیر برای Zig Bee مورد استفاده قرار می گیرد:اروپا 868 مگاهرتز

استرالیا و ایالات متحده آمریکا 915 مگاهرتز

اکثر کشورهای دیگر 2.4 گیگاهرتز

بر اساس فرکانس، طیف RF به صورت زیر دسته بندی می‌شود:

فرکانس های خیلی پایین:   3کیلوهرتز تا 30کیلو هرتز

فرکانس های پایین:   30کیلوهرتز تا 300کیلو هرتز

فرکانس های متوسط:   300کیلوهرتز تا 3مگاهرتز

فرکانس های بالا:   3مگاهرتز تا 30مگاهرتز

فرکانس های خیلی بالا:   30مگاهرتز تا 300مگاهرتز

فرکانس های خیلی خیلی زیاد:   300مگاهرتز تا 3گیگا هرتز

فرکانس های فوق العاده زیاد:   3گیگاهرتز تا 30گیگاهرتز

فرکانس های بی نهایت زیاد:   30گیگاهرتز تا 300گیگاهرتز

 

 

کاربرد برخی کاربردهای ZigBee شامل موارد زیر می باشد:

· اتوماسیون منازل

· کنترل صنعتی

· مدیریت انرژی

· امنیت ، دزدگیر ، اعلام حریق و …

· شبکه کردن سنسورها به صورت بی سیم

موارد استفاده فرکانس های رادیویی عبارتند از:

· ارتباطات

· اجاق مایکروویو

· رادار

· هیترهای صنعتی

· کاربردها پزشکی

· و…

حوزه مورد کاربرد: تمرکز بروی کنترل و اتوماسیون تمرکز بروی اتصال بین لب تاپ ها و موبایل های شخصی و ….
مجوز: مجوز یا پیمان عضویت، برای  استفاده تجاری از zigbee  ضروریستاما ، مشخصات و خصوصیات zigbee  برای استفاده های غیرتجاری رایگان می باشد استانداردها وپروتکل های گوناگون

 

 

مدیر و موسس

همواره يادمان باشد: مردان بزرگ اراده مي‌کنند و مردان کوچک آرزو، لذا افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده‌هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ؛ پس همواره آنقدر کامل باش که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا