هوش مصنوعی و رباتیک

الگوریتم ماز خط (Line Maze Solving Algorithm)

سلام. این مطلبی که می بینید رو خیلی وقته که آماده کردم و قرار بود در جلسه 99 انجمن ارائه بدم؛ منتها به دلیل تداخل ساعت انجمن با کلاس میکروماوس نتونستم بیام.خلاصه ….

خیلی وقت ها ممکنه براتون اتفاقی افتاده باشه که طرحی، ایده ای، روشی یا … به ذهنتون برسه و اجراش کنین ، بعد متوجه بشین که ای دل غافل یک پروفسور خارجی زرنگی کرده و زودتر مشابه طرح، ایده یا روش شما رو منتشر کرده. در مورد این الگوریتم ماز خط همین اتفاق برای من افتاد. به هر حال …

فقط خواهش می کنم، باز هم خواهش می کنم،یا اصلاً التماس می کنم مدیران محترم سایت های دیگر کپی برداری نکنند. حداقل در صورت استفاده از مطالب این سایت، مرجع آن را که سایت انجمن پژوهشگران رباتیک می باشد،به همراه آدرس آن ذکر نمایند.

در ادامه مطلب می تونید به الگوریتم حل یک ماز خط پی ببرید….

در الگوریتم ما رفتار کلی ربات ماز خط همیشه در حالتی که خط ساده در مسیر باشد مانند ربات مسیریاب است جز در مواقعی که ربات به چهار راه یا دو راهه رسیده باشد. همچنین اگر به جایی رسید که مسیر قطع شد باید بداند که این مسیر تله بوده و باید برگشت.

اگر به نقطه ای رسید که دارای 2 یا 3 مسیر بود حال باید تفکر کند و بر اساس الگوریتم خود مسیری را اتخاذ نمایید که او را در رسیدن به مقصد و رهایی از تله ها کمک نماید.

توضیحات این مطلب به طور کلی ارائه شده است و یک سری مطالب پیش نیاز وجود دارد که بیان نشده است و مخصوص آموزش در کلاس ها می باشد.

لذا اگر سوال و یا ابهامی وجود داشت در قسمت نظرات مطرح نمایید.

با تشکر S_Ahmad

مدیر و موسس

همواره يادمان باشد: مردان بزرگ اراده مي‌کنند و مردان کوچک آرزو، لذا افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده‌هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ؛ پس همواره آنقدر کامل باش که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. با سلام آقای موسوی
    سال جدید 1393 را به مدیران محترم تبریک میگم ، میخواستم در خصوص الگوریتم ربات حل ماز برای مسیر ویژه یا لوپ دار اطلاعاتی به دست بیارم .
    حال اگر امکان و وقت کافی داشتین اطلاعات کاملی در مورد نحوه ی حل لوپ ها ، قوانین بین المللی و … در خوصوص مسابقات ویژه ربات حل ماز قرار دهید .

    تشکر

    1. آره متاسفانه در اون سایت هم برخلاف شعار خود مدیران سایت که می گویند مطالب ما را بدون ذکر مطلب کپی برداری ننمایید.
      کپی برداری واضحی صورت گرفته است .
      و من از حق سایتمون در آنجا دفاع کردم.
      .
      این نکته که ” کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع ” به خاطر این است که هدف ما انتشار ایده ها ، روش ها ، تکنیک ها و …. و در کل، مطالبی با سطح علمی بالا و کم نظیر می باشد.
      مطالبی که نو و جدید هستند.
      بدین خاطر باید نگران این موضوع باشیم که مطالب ارزشمند سایت دزدیده نشوند و زحمتِ زحمتکش واقعی به هدر نرود.
      بدین جهت باز هم خواهش می کنم که کاربران سایت ما به خاطر مطرح نمودن و یا هرچیز دیگری مطالب ما را در سایت های دیگر قرار ندهند.
      و رسالتی که مشهدی ها به گردنشان است این است که از ما حمایت کنند نه … و با هم در این سایت به پیشرفت علمی استان و کشور بپردازیم.
      با تشکر از همه دوستان S_Ahmad

  2. سلام دوست عزیز
    سایت بسیار پربار و زیبایی دارین
    خوشحال میشیم اگه تمایل به تبادل لینک داشته باشین
    اگه دوست داشتین مارو به اسم مجمع بزرگان و نخبگان رباتیک لینک کنید و الاع بدین ک دوست دارین به چه اسمی لینک بشین
    منتظر نظرات سازنده شما همکار فرهیخته هستیم
    یا حق
    http://www.robofa.ir

  3. ممنون خیلی عالی بود . من قصد جسارت نداشتم در مورد مطلب میکروموسی که اشاره کردید بنده مطلب رو در سایت TechnoElectro دیدم و همرو یکجا جمع آوری کردم . بازم اگر فکر میکنید نویسنده مطلب شما بودین که مطلب رو حذف میکنم یا با منبع ذکر میکنم .

    1. نه حامد جان مسئله ای نیست.
      من صرفا جهت تبلیغ سایت گفته بودم که بهتر است مرجع ذکر شود.
      در ضمن قسمت آخر که الگوریتم Bellman بود رو من نوشتم، بقیه قسمت ها رو نمی دونم مرجعش کی بوده. و اساساً قسمتی که اون pdf روی سایت رو برجسته کرده بود همین توضیحات Bellman بود.
      این هم آدرسش مطلب مربوط به میکروماوس
      http://roboticngo.com/1390/08/2019/

    1. ليگ ماز خط تركيبي از دو رشته مسير ياب ساده و ميكروماوس است كه خود اين ليگ در دو رشته برگزار مي شود:
      ساده (مسير بدون LOOP) و ويژه (مسير داراي LOOP)
      در این مقاله تمامی مطالب بر اساس رشته ماز خط ساده (بدون Loop) بیان می شود.

    2. برای ماز ویژه یعنی دارای Loop فقط تعداد تبدیلات زیاد تر می شود. (برای به روز رسانی)
      و روش کار یکسان است.
      اگر دقت کرده باشید در پاور پوینت تبدیلاتی که ذکر شده همگی دارای حرف B در وسط عبارت هستند. این بدین جهت بوجود آمده که ما نیاز داریم در بن بست ها به روز رسانی کنیم، پس تصمیم قبل و بعد از B (چرخیدن 180 در جه ای) را در حافظه حذف و اصلاح شده ی آن را قرار می دهیم.
      پس تبدیلات در بدون حلقه همیشه دارای B است.
      حال که شما مسیری دارای حلقه دارید، در به روز رسانی ها باید عباراتی را قرار دهید که به موجب دیدن آن عبارت در حافظه، الگوریتم Loop را تشخیص داده و آنرا حذف و اصلاح نماید. پس با این وجود عباراتی خواهید داشت که در وسط آن دیگر B به چشم نمی خورد و هر کمیتی می تواند در وسط عبارت تبدیلی قرار بگیرد.

      1. من اساساً دوست نداشتم لغمه را کاملاً جویده و در اختیار دوستان قرار دهم.(باشد تا کمی تلاش نمایند.)

        در ضمن : تبدیلات مورد نیاز در ماز ویژه را می توانید با کمی فکر و حل مثال بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا