آموزش و راه اندازی محصولاتپروژه‌های آردوینوتوسعه دانشفید RSSمعرفی، آنالیز و مقایسه محصولات

معرفی، آموزش و راه اندازی شیلد FT81x درایور نمایشگرهای سایز بزرگ همراه با تاچ خازنی و مقاومتی

با شیلد آردوینو FT81x راه انداز و کنترلر قدرتمند نمایشگر،تاچ اسکرین و صوت مجهز به نرم افزار طراحی گرافیکی ساخت یک HMI حرفه ای ارزان دور از تصور نیست...

مرور

اگر در آموزشهای قبلی ما یعنی راه اندازی نمایشگر 4.3 اینچ با استفاده از ماژول FT800 و یا راه اندازی LCD با افکتهای زیبا با آردوینو به کمک FT800و حتی معرفی و راه اندازی FT810 درایور نمایشگر و تاچ اینچ بالا همراه بوده باشید گفتیم که تراشه سری FT81x نظیر FT810 / FT811 / FT812 / FT813 که بر پایه تجربه موفق نسل قبلی خود یعنی سری FT80x با تکنولوژی EVE مخفف Embedded Video Engine بهره می‌برد، یک درایور حرفه ای ال سی دی های رنگی TFT ، صفحات لمسی و… می‌باشد که با استفاده از آن می توان به راحتی و بدون نیاز به قطعه دیگری ال سی دی های رنگی تا رزولوشن 800×600 را راه اندازی کرد. در حقیقت این تراشه همه تنظیمات مربوط به ال سی دی های رنگی را انجام میدهد لذا فقط کافیه شما دستور مربوطه را از طریق پروتکل SPI یا I2C به این تراشه توسط میکروکنترلرهای AVR و یا ARM یا هر میکرو دیگری ارسال کنید.

تراشه های سری FT81x با توجه به ارتقا چهار کنترل کننده گرافیکی به مزایا و توانمندی های پیشرفته ای دست یافته است تا پیکسل هایی با رزولوشن بالاتر برای رسیدن به وضوح بیشتر فراهم کند، سرعت انتقال داده ها و بارگذاری تصویر یا ویدئو را بیشتر کند، ظرفیت حافظه را گسترش دهد.

نگاهی اجمالی به مشخصات تراشه های سری FT8xx :

در این بلوک همانطور که مشاهده می کنید تراشه FT810 و FT811 دقیقا دارای یک مشخصه هستند با این تفاوت که تراشه FT810 قابلیت راه اندازی و کالیبره کردن تاچ مقاومتی را دارد ولی تراشه FT811 قابلیت راه اندازی و کالیبره کردن تاچ خازنی را دارد.

ویژگی های بارز شیلد FT81x :

  1.  مجهز به پردازنده قوی و حرفه ای شرکت FTDI
  2. کاملا سازگار با بردهای آردوینو UNO و MEGA2560
  3.  مجهز به خروجی صوتی با آمپلی فایر 2.5 وات
  4. دارای بافر ورودی و خروجی جهت کار با سطح ولتاژ 3.3 و 5 ولت
  5. مجهز به درگاه کارت حافظه microSD جهت نمایش عکس و …
  6.  دارای نرم افزار اختصاصی جهت طراحی محیط گرافیکی و سهولت در طراحی
  7.  حافظه گرافیکی 1MB داخلی جهت نمایش تصاویر با پسوند jpg و png
  8. کوچک و راحت در اتصالات با قابلیت قرارگیری درکمترین فضا (پشت السیدی)
  9.  قابلیت اتصال FPC Socket و راه اندازی تاچ اسکرین مقاومتی (شیلد FT810) و تاچ خازنی (شیلد FT811)
  10.  قابلیت اتصال و راه اندازی نمایشگرهای TFT رنگی 50 پین با ابعاد 7 الی 10.1 اینچ و حداکثر رزولوشن 800×600

مقایسه ظاهری دو شیلد FT810 و FT811 :

این شیلد در دو مدل مختلف تولید می‌شود یکی با تراشه FT810 مخصوص تاچ مقاومتی و دیگری با تراشه FT811 مخصوص تاچ خازنی که وجه اشتراک زیادی دارند ولی در قسمت اتصال سوکت تاچ متفاوت هستند که در تصویر زیر مشخص است.

کاربردها و فرصتها :

با داشتن این شیلد و تسلط بر این آموزش که در خدمت شما هستیم، فرصت‌های زیادی در اختیار شماست:

  • ماشین آلات فروش و چاپگر چندکاره
  • سیستم های ابزار دقیق
  • کنترلر آسانسور
  • صنعت بازی‌های ویدئویی
  • جایگزین ارزان انواع HMI صنعتی
  • سیستم های ناوبری ماهواره ای GPS
  • لوازم پزشکی: مانیتورینگ قلب، فشار خون، سطح قندخون و…
  • سیستم های امنیتی، هوشمندسازی ساختمان BMS و…

نحوه اتصال شیلد راه انداز السیدی و تاچ به آردوینو :

شیلد راه انداز ال سی دی TFT به راحتی بر روی آردوینو UNO و MEGA2560 و مشابهات آنها قابل نصب و راه اندازی است. همانطور که مشاهده می‌کنید این شیلد به صورت استاندارد برروی پین‌هدرهای آردوینو جاگرفته و حتی یک ردیف پین موازی بر روی برد شیلد تعبیه شده است که استفاده از سایر پایه‌های آردوینو را امکان پذیر ساخته است.

نکته : این شیلد توسط پروتکل SPI راه اندازی می‌شود (همان پورت 6 پین پروگرامر MKII) لذا جهت مدیریت شیلد و SD-CARD فقط پایه های زیر از برد آردوینو مورد استفاده قرار می‌گیرد:

پایه فعال/غیرفعال سازی بخش صوت پایه 1 آردوینو #define FT_AUDIOENABLE_PIN
پایه کنترلی CS کارت حافظه پایه 4 آردوینو #define FT_SD_CSPIN
پایه فعال/غیرفعال سازی نمایشگر پایه 7 آردوینو #define FT_DISPENABLE_PIN
پایه مدیریت Power شیلد پایه 8 آردوینو #define FT_PDN_PIN
پایه وقفه شیلد پایه 9 آردوینو #define FT_INT_PIN
پایه کنترلی CS تراشه FT81x پایه 10 آردوینو #define FT_CS_PIN
رابط MOSI پورت SPI پایه 11 آردوینو
رابط MISO پورت SPI پایه 12 آردوینو
رابط سریال کلاک SCK پورت SPI پایه 13 آردوینو
پایه RESET آردوینو
[feedzy-rss feeds=”http://3dfootprint.ir/feed/?post_type=product” max=”5″ feed_title=”yes” refresh=”12_hours” sort=”date_desc” target=”_blank” meta=”no” summary=”no” size=”100″ price=”yes” columns=”5″ template=”style1″ ]

نکته مهم : از شیلد FT81x به راحتی در پروژه های انحصاری و #غیر_آردوینو خود استفاده کنید چراکه کتابخانه فوت پرینت و نمای سه بعدی این شیلد توسط پایگاه شماتیک و فوت پرینت ایران 3DFootprint نیز آماده شده است تا به سادگی از این فوت پرینت‌ها در طراحی های خود بهره ببرید. برای دانلود و خرید فوت پرینت حرفه ای این محصول بر روی عکس زیر کلیک کنید.

FT81X_Shield
نمایی دو بعدی از شماتیک و فوت‌پرینت شیلد FT81x

طراحی محیط گرافیکی با نرم افزار EVE Screen Editor :

اگر با آموزش های قبلی ما در مورد FT800 و… همراه بوده باشید میدانید که این نرم افزار توسط شرکت FTDI برای پردازنده های گرافیکی سری FT8xx طراحی شده است. با این نرم افزار شما به راحتی می توانید محیط گرافیکی خود را با دقت بالا برای ال سی دی های با ابعاد و رزولوشن های مختلف طراحی کنید.

نقش این نرم افزار رایگان بسیار کلیدی است چراکه هرآنچه شما با سلیقه خود در محیط گرافیکی بسازید تبدیل به کد شده و در آموزش های بسته فنی گفته ایم که چگونه و با چه ترفندهایی از این نرم افزار حتی در موارد تجاری و غیر رایگانش بهره ببریم.

EVE_Screen_Editor

گران نباشید، در بسته دانش فنی عرضه شده برای خرید فیلم های آموزشی متعددی برای کار با نرم افزار و استفاده درست از کدها تهیه و تدوین شده است.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1.  پشتیبانی از اثر پردازنده های گرافیکی سری FT8xx
  2. نمایش حجم گرافیگی اشغال شده
  3. وجود همه ویجت های طراحی
  4. افزودن عکس و فونت
  5. ذخیره محیط طراحی شده
  6. خروجی گرفتن از نرم افزار (سازگار با کتابخانه های ما)
  7. و ….

در تصاویر زیر چند نمونه طراحی را در محیط این نرم افزار مشاهده می کنید :

بخش صوت شیلد آردوینو FT81x :

بر روی این شیلد یک آمپلی فایلر 2.5 وات کلاس D قرار دارد. دیگر مزیت مهم بخش صوت این شیلد نسبت به ماژول های مشابه موجود در بازار این است که سه طبقه فیلتر حذف نویز جهت بالا برد کیفیت خروجی بر روی شیلد طراحی و تعبیه شده است.Shield_Speaker

نکته مهم : برای فعال شدن ایسی تقویت کننده پایه Shutdown آن به GPIO1 تراشه FT81X وصل شده است. که توسط برنامه نویسی می توان ایسی تقویت کننده صوت را روشن و خاموش کرد. برای روشن و خاموش کردن تقویت کننده صوت از دستورات زیر استفاده می شود.

FTImpl.AudioOn();
FTImpl.AudioOff();

نکته جذاب این بخش این است که شما به راحتی توسط یک دستور از داخل برنامه می توانید شدت صوت خروجی را تنظیم کنید که این کار توسط دستور زیر انجام می شود.

FTImpl.Write(REG_VOL_SOUND,Volume);
مقدار متغییر ولوم می تواند بین 0 تا 255 باشد که متناسب به آن مقدار شدت صوت کم و زیاد می شود

در حافظه داخلی FT810 و FT811 تعداد 98 تا Sound Effect و 108 تا  MIDI Note Effect وجود دارد که برای تولید صوت های مختلف کاربرد زیادی دارند همچنین شما می توانید صوت را به فرمت استاندارد تبدیل کنید و آن را پخش کنید .

جدول مقادیر کدهای صدا SoundEffect
جدول مقادیر کدهای صدا MIDI-Note-Effect

نکته : برای خروجی صوت می توانید از بلندگو 8 اهم استفاده کنید.

کالیبره کردن تاچ خازنی و مقاومتی :

یکی دیگه از مزیت های خوب تراشه های FT81x که می توان به آن اشاره کرد ساده بودن کالیبراسیون تاچ خازنی و مقاومتی است به طور مثال برای این کار کافیست تابع (FTImpl.Cmd_Calibrate(0 را اجرا کنید، با این کار روی نمایشگر نقطه ای به نمایش در می‌آید که با لمس آن نقاط محاسبات و کالیبراسیون تاچ به صورت اتوماتیک انجام می شود سپس اطلاعات محاسبه شده در رجیسترهای  REG_TOUCH_TRANSFORM_X ذخیره می شوند.

تصویر نمونه اجرای تابع کالیبراسیون برروی LCD

 

نکته مهم : شیلد آردوینو FT811 برای راه اندازی تاچ خازنی و شیلد آردوینو FT810 برای راه اندازی تاچ مقاومتی طراحی شده است، و روال اجرای کالیبراسیون در هر دو یکسان است، ولی برنامه‌های مختلف خود را دارند.

و امـــــا

کتابخانه شیلد راه انداز ال سی دی TFT آردوینو :

برای این شیلد دو کتابخانه به صورت مجزا، یکی برای شیلد FT810 و دیگری برای FT811 توسط تیم فنی ما تهیه شده است. همراه این کتابخانه ده ها مثال وجود دارد که به دوستان جهت راه اندازی راحت این شیلد کمک شایانی می کند. از ویژگی های این کتابخانه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1.  توابع مربوط به راه اندازی تاچ خازنی و مقاومتی
  2. وجود همه توابع مربوط به راه اندازی شیلد FT81X
  3. فیلم توضیحات دستورات مربوط به تک تک مثال ها
  4. فیلم آموزشی نمایش تصویر jpg و png بر روی ال سی دی توسط نرم افزار EVE Screen Editor
  5. توابع راه اندازی خروجی صوت
  6. توابع راه اندازی میکرو SD جهت نمایش عکس از روی مموری بر روی ال سی دی
  7. سازگاری کامل کتابخانه های شیلد FT810 و FT811 با آردوینو
  8. کالیبره کردن اتوماتیک تاچ خازنی و مقاومتی
  9.  و ….

فرض ما بر این است که شما عزیزان به موضوع و روش کار با بردهای آردینو آشنا هستید، در عین حال با توجه به اینکه برای کار با آردوینو و استفاده از این آموزش باید نرم افزار آردوینو را برروی سیستم خود نصب داشته باشید.

نکته مهم: اگرچه این کتابخانه‌ها و نمونه کدها اکنون برای آردوینو ارائه شده است ولی به راحتی قابل تبدیل به هر زبانی و هر کامپایلری مثلا C و کدویژن یا keil یا … هستند.

«در انتهای مطلب بسته دانش فنی این آموزش حاوی نمونه کدها و کتابخانه‌ها برای خرید در دسترس شماست»

آموزش نصب کتابخانه ها:

قبل از هر چیز نرم افزار آردوینو را در سیستم خود نصب و اجرا کنید. برای نصب کتابخانه و اجرای مثال های آن، فرآیند بسیار ساده ای را مطابق شکل زیر اجرا کنید:

در بسته دانش فنی فایل فشرده ای به نام FTDI_RNGO.ir وجود دارد که آن را مطابق شکل زیر باز کنید، با این کار کتابخانه و مثالهای مرتبط به صورت خودکار در سیستم شما نصب می‌شود.

سپس شاهد این خواهید بود که کتابخانه های شیلد FT810 و یا FT811، به لیست مثالها و کتابخانه های شما اضافه شده است تا به راحتی بتوانید از آنها استفاده کنید.

تاکنون که نسخه 1 این بسته فنی ارائه شده است بالغ بر 21 نمونه کد و 10 فیلم کوتاه آموزشی برای هردو تراشه FT810 و FT811 منتشر شده است، که در بسته فنی قابل خرید و تهیه است، که عنوان برخی پروژه به شرح است:

  • نمونه کد نمایش تصاویر Bitmaps
  • نمونه کد Bitmap Transform
  • نمونه کد کلیدهای Button
  • نمونه کد راه اندازی کلیدهای Keys
  • نمونه کد راه اندازی کلیدهای Toggle
  • نمونه کد Clock_Gradient
  • نمونه کد Dial و Gauge
  • نمونه کد راه اندازی MicroSD
  • نمونه کد راه اندازی بخش صوت
  • نمونه کد راه اندازی اسلایدر
  • نمونه کد تنظیمات تاچ اسکرین
  • نمونه کد انتقال تصویر به حافظه فلش
  • نمونه کد پروژه ترموستات، نمایش و کنترل دما
  • نمونه کد پروژه بازی گرافیکی دوز

نمایی کوتاه از مجموعه فیلم ها و پروژه‌های ارائه شده در بسته دانش فنی:

قبل از اتمام بحث شما را دعوت می‌کنیم به مشاهده فیلم بازی دوز که مهارت و قدرت بالای این شیلد را در اجرای المان‌های گرافیکی، انیمیشنی، منوسازی و… را نشان میدهد، که البته با داشتن دانش فنی برای شما هم قابل دستیابی است.

دانش فنی:

از آنجا که تهیه محتوای آموزشی کامل و دقیق زحمات و زمان زیادی را بر دوش تیم فنی پژوهشگران نهاده است، بسته ی آموزش کامل کار با شیلد توسعه FT81x، کتابخانه‌ها، نمونه کدها، مستندات و نرم افزارهای مورد نیاز و… با هزینه ای اندک البته همراه با خدمات پشتیبانی به فروش می رسد، باشد که شاید جبران زحمات و دلگرمی اعضای محترم دپارتمان فنی پژوهشگران باشد:

 

توجه مهم: برای راه اندازی شیلد FT81x درایور TFT LCD و تاچ هیچ نیازی به خرید بسته دانش فنی فوق نیست، و شما می توانید با مطالعه دیتاشیت و مستندات فنی شرکت FTDI تراشه را راه اندازی و از برنامه خود لذت ببرید، این بسته مناسب آن دسته از افرادی است که برای وقت خود ارزش بالایی قائل هستند و نیازمند آموزش تکمیلی و استفاده از تجربیات و دانش فنی دیگران هستند.

خرید بسته کامل فوق( شیلد آردوینو FT81X) به همراه تخفیف شگفت انگیز برای آن دسته از افرادی که برای زمان ارزش بیشتری قائل‌اند:

 

ضمناً بدانید و آگاه باشید برای خریداران بسته کامل دانش فنی کدتخفیف 10% خرید سخت افزار شیلد آردوینو FT81x از فروشگاه پژوهشگران درنظر گرفته شده است. (همراه ایمیل خرید بسته)

دانش فنی مکمل(STM):

قابل توجه برنامه نویسان عزیز، پژوهشگران گرامی از ابتدای سال 99 بسته دانش فنی مکملی شامل (کتابخانه مجتمع FT81x-STM32 به زبان C و ++C براساس توابع استاندارد HAL و Cube IDE ، فایل مدارچاپی تستر هدربورد STM32F103C8T6 و شیلد FT81x و…) که سازگاری با محتوای آموزشی قبلی آردوینو FT81x دارد، ارائه شده است.

برخی از ویژگی های این بسته دانش فنی به شرح زیر است:

  • کتابخانه یکپارچه برای هر دو تراشه FT810 و FT811 (قابلیت تشخیص تراشه)
  • نمونه کد راه اندازی کامل تاچ اسکرین و ویجت های مختلف نرم افزار
  • نمونه کد راه اندازی بخش کارت حافظه جانبی MicroSD
  • نمونه کد راه اندازی بخش صوت (نمونه کد پیانو)
  • نمونه کد جامع راه اندازی همه بخش ها (نمونه کد بازی دوز)

محتوای بسته دانش فنی از زیر قابل خرید و دانلود است:

   .
   .
پشتیبانی و آپدیت:

تمامی محصولات نرم افزاری سایت شامل خدمات پشتیبانی میباشند و در صورتی که آپدیت ارائه شود، به صورت رایگان برای خریداران قبلی نیز ارسال میشود. در صورت وجود هرگونه مشکل در سورس میتوانید از بخش “نظرات” و یا “تماس با ما” در ارتباط باشید.

ضمناً شما می توانید برای تهیه اجناس مربوط به این آموزش از طریق فروشگاه اینترنتی پژوهشگران نسبت به خرید اقدام نمایید.

 

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

‫84 دیدگاه ها

  1. سلام . روز بخیر . ببخشید من برنامه eve screen editor رو خریدم ولی برای ماژول ft811 قسمت export ، کد مربوط به آردوینو رو تولید نمیکنه . فقط eve hal project داره و به کار من نمیاد . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که چطور کد مربوط به آردوینو رو برای ماژمل ft811 تولید کنم 🙂

    1. 99 درصد موارد از نحوه اتصال فلت تاچ است. به دو مورد دقت کنید.
      ترتیب و جهت سوکت FPC
      ترتیب و جهت کابل فلت (از جهت معکوس بودن یا مستقیم بودن)

      اگر شما از کابل مستقیم (منظور دو طرف یکسان) استفاده می کنید و جواب نمی گیرید معمولا با تعویض آن به فلت معکوس (منظور دو طرف غیرجهت) یا بلعکس این مورد مشکل تان برطرف می‌شود.

  2. با سلام و احترام
    ببخشید در فایل های آموزشی در پروژه bimaps میخواستم ببینم فایل hex تصویر lena از چه روشی به دست آمده؟ چرا زمانی که میخواهیم تصویر دیگه ای را با همین برنامه لود کنیم تصویر دچار بهم ریختگی میشود؟

  3. سلام خسته نباشید
    من کتابخونه آردوینو رو تهیه کردم که LCD رو به خوبی راه اندازی میکنه. ولی با راه اندازی تاچ مشکل دارم. ظاهرا کتابخانه شما برای تاچ خازنی GT911 نوشته شده ولی این تاچ دیگه عملا تو بازار ایران پیدا نمیشه. تاچی که من الان دستمه FT5316 هست و نمیتونم راه اندازیش کنم. لطفا کمک کنید که کتابخونه رو برای این تاچ اصلاح کنم

  4. سلام
    با تشکر فراوان به خاطر کتابخانه بسیار مفید و کاربردی که تهیه کردین
    من میخوام یه عکس رو از روی مموری نمایش دهم،با اردوینو این کار رو انجام دادم و عالی بود ولی برای stm32 برنامش فقط داخل پوشه C++ هست ولی داخل پوشه C نیست.من فقط تونستم برنامه های داخل پوشه C رو با cubeide بازکنم و برنامه خطا نده.
    لطف میکنید برنامه خواندن عکس رو به صورت فایل C در اختیارم قرار بدین یا اینکه راهنمایی کنید چطوری فایل C++ رو باید باز کنم؟
    خیلی ممنون بابت زحماتتون.

  5. دوستانی که با نمایش تصویر مشکل دارند، بدانید که اصلا نیازی نیست به روش تبدیل عکس و کد هگز بروید، لطفا فیلم آموزشی نمایش تصویر jpg و png بر روی ال سی دی توسط نرم افزار EVE Screen Editor رو از بسته دانش فنی خریداری شده دانلود کنید و گام به گام پیش بروید. بدون شک برای نمایش تصاویر موجود در کارت حافظه به تعداد نامحدود مشکلی نخواهید داشت.

  6. سلام
    بنده قبلا کتابخانه ft810 رو برای کدویژن از شما تهیه کردم. الان میخوام از تاچ خازنی استفاده کنم. برای همین میخوام ft811 بذارم. توی بخش راه اندازی تاچ خازنی مشکل دارم. تاچ بنده gt911 هستش. از قسمت تاچ خازنی کد شما میتونم برای کدویژن استفاده کنم؟

  7. سلام
    من میخوام یه GUI درست کنم و میخوام کلی ایکون jpg رو صفحه داشته باشم ، اما هر چی مثال های شما رو میخونم نمیفهمم چطوری عکسا رو از روی مموری کارت فراخونی کرده و نمایش میده؟
    توضیحی چیزی میدید در مورد این موضوع؟

    1. لطفا سوالات خودتون رو در همان بخش مطرح کنید، تا باعث گمراهی سایر بازدید کنندگان نشود.پاسخ شما در بخش مربوط به کدویژن داده شد.

      اگر سوال شما واقعا مربوط به این مورد هست باید بگم در فیلم های آموزشی خیلی سریع و ساده آموزش صفر تا صد داده شده است

      با تشکر

      1. فکر کنم من رو با کسی دیگه اشتباه گرفتید، من با اردوینو کار میکنم
        توی ویدیوهای اموزشیتون شما تو نرم افزار eve فایل ها رو تبدیل کردین به کد هگز و ریختین داخل حافظه میکرو ، اما من میخوام تصاویر کوچک jpg داشته باشم که از مموری کارت خونده میشن و روی صفحه کنار هم نمایش داده میشن و قابلیت لمس هم داشته باشن،
        یه پروژه هم دارید که اسلایدر هست اما هیچ توضیحی نداده ،حداقل کاش متدهایی که کار نمایش عکس رو انجام میده رو معرفی میکردید

        1. شما مطمئن هستید همین آموزش رو خریدید؟
          اساساً یک فیلم آموزشی مختص نمایش تصویر از کارت حافظه ارائه کردیم و مستندات فنی اون هم تحت یک مثال آورده شده است.
          دقیقا همون پروژه اسلایدر هست.

          آخرین آپدیت ها رو حتما دانلود کنید.

          1. بله ، همین اموزش بود ، تو اون اموزش نگفتید که مختصات یه عکس رو چجوری باید تعیین کرد و اینکه ابعاد تصویر رو فقط عکسها داخل کارت حافظه ریخته شده و نشون میده که داره کار میکنه ، توابعی توضیح داده نشده

  8. سلام!
    برای نمایش عکسها از چه نرم افزار یا سایتی باید استفاده کرد؟

    من عکسهایی که بخواهم استفاده کنم نوع تبدیل به هگزش مهمه!
    اون نرم افزار یا سایتش چیه؟؟؟

    هزار جور تبدیل که فکرشو بکنید انجام دادم!
    عکسهایی که خودتون گذاشتید اجرا میشه و میاد!
    ولی من کد هگزم رو که جایگزین میکنم داخل همون برنامه چیزی لود نمیشه!!!
    مشکل از کجاست؟؟
    اندازه فایل و ابعادش رو هم تغییر دادم ولی فکر کنم گیر نوع کد هگز هستش!!!

    1. flash unsigned char PngLock[]={ این کد هگز کوفتی چی باید باشه؟؟؟ };

      void main(void)
      {
      DDRD=(1<<DDD2);

      InitSPI();
      delay_ms(200);
      ID=InitFT810();
      Beep(ID);

      WrPngMem(PngLock,0,15000);

      CMD(FCMD_DLSTART);

      BITMAP_HANDLE(0);
      CMD_SETBITMAP(0, RGB4, 100, 100);

      CLEAR(1, 1, 1);

      BEGIN(BITMAPS);
      VERTEX2II(42, 42, 0, 0);
      END();

      DISPLAY();
      CMD(FCMD_SWAP);
      }

      اندازه عکسم 42*42 هستش!

    2. سلام. دوست عزیز. لطفا آموزش ها رو با دقت مطالعه کنید.
      دقیقا در فیلم شماره 8 توضیح دادم که چقدر راحت به کمک نرم افزار EVE می تونید هر عکسی رو داخل کد بیارید.

      اگر آموزشهای ویدئویی رو خریداری نکردید، به نظرم بهترین گزینه و سرعت بخش ترین کار همین هست که فیلم ها رو خریداری و دانلود کنید تا صفر تا صد ماجرا رو یادبگیرید.

      1. 1===فیلم های آموزشی کار با نرم افزار کتابخانه‌ها در قالب 8 پروژه کاربردی – 88000 تومان

        2===کتابخانه FT810 به همراه 20 پروژه نمونه – 79000 تومان

        کدومو باید بگیرم؟؟؟
        1 یا 2 ؟

      2. خب
        من آموزشها رو خریداری کردم
        توضیح شما در رابطه با آردوینو بود
        من دارم با کدویژن کار میکنم و با کتابخونه کدویژن شما
        تو پروژه نمونه که شما عکس png زو بصورت هگز درآوردید عکس رو با چه نرم افزاری به کد هگز تبدیل کردید که با کتابخونه شما همخونی داره
        این نوع تبدیل عکس به کد هگز ظاهرا خاص کتابخونه شما هست که میتونه نمایش داده بشه
        چون من همین عکس شما رو با چندتا نرم افزار مختلف تو فرم های مختلف تبدیل کردم ولی این کد هگزی که شما آوزدید نمیشه و کتابخونه هم چیزی نمایش نمیده
        فقط کافیه کد هگز شما رو بزنم عکس ظاهر میشه

  9. سلام. من فایل کتابخونه شما رو خریدم. در به روز رسانی ای که گذاشتید خطای کامپایل یه سری از مثال ها گرفته شد. اما با راه اندازی تاچ هنوز هم مشکل دارم. با اینکه مثال های شما رو پروگرم می کنم اما تاچ دستگاه کار نمی کنه. فقط در یکی از مثال ها یکی در میون تاچ صفحه کار می کنه اما اون هم اینجوریه که باید بالا صفحه رو لمس کنی تا کلید پایین عمل کنه. ممنون میشم بررسی بفرمایید

  10. سلام. شما در مدیریت پایه CS یا Chip Select دچار مشکل هست، دقت داشته باشید زمانی که قصد دارید با تراشه FT81x ارتباط بگیرید باید CS این تراشه 0 منطقی باشد و دیگر Slave ها 1 منطقی و زمانی که قصد دارید با SDکارت در ارتباط باشید فقط پایه CS این رابط باید 0 منطقی باشد و دیگر Slave ها 1 منطقی. در زمان استفاده هردو به صورت همزمان این پایه مرتباً باید تغییر یابد. که شما احتمالا این نکته ظریف را در نظر نگرفته اید.

    با تشکر

  11. سلام من از کتابخانه شما استفاده کردم موقعی که sd رو به ماژول ft811 وصل میکنم lcd بالا نمیاد وقتی پایه miso sd رو قطع میکنم یا ولتاژ ماژول sd ال سی دی بالا میاد مشکل مال چیه هر دو تا رو جدا از هم تست کردم جواب میدن با هم کار نمیکنند

  12. سلام خسته نباشید
    این آموزش چه ربطی به stm32 داره که تو کانال زدید؟
    یه پیشنهاد برای بهتر شدن :
    LCD ها رو با میکرو های قدرتمند stm32 راه اندازی کنید چون هم سرعت بالا داره و هم درایور ال سی دی داره و در پروژه به توضیح روابط گرافیکی برای ساخت hmi استفاده کنید (touchgfx and emwin) یا هر چیزه دیگری

  13. با سلام
    احتراما و عرض خسته نباشی در خصوص یک از پروژه های جاری خودم قصد خرید از محصولات شما را دارم (ماژول های سری FT81X و LCD و تاچ مربوطه بهمراه پک آموزشی)و در صورت پاسخ مناسب خریدهای آتی بصورت انبوه خواهد بود ولی ابتدا پس از مطالعه مطالب فوق و دیتا شیت ها و همچنین سوالات کاربران دیگر سه سوال فنی برای اینجانب پیش آمده که پاسخ به آن ها در صورت محبت شما گام اول استفاده از محصولات گروه شما خواهد بود
    ۱- آیا با آردوینو دو میشه ارتباط کامل برقرار کرد و یا فقط با کتابخانه های موجود با همون دو برد یونو و مگا میشود چون در قسمت سخت افزاری ما در پروژه ورودی های آنالوگ داریم که نیاز به رزولیشن ۱۲ بیتی برد دوو میشود؟
    ۲-حجم برنامه نوشته شده گرافیکی در نرم افزار گرافیکی ماژول شمابطورمثال مانند یک HMI صنعتی دارای محدودیت از حیث ظرفیت می باشد اگر هست چه مقدار؟
    ۳-بادریت میان برد و مجموعه گرافیکی با چه سرعتی می باشد ۹۶۰۰ یا بیشتر هم میشود؟
    با تشکر و تقدیم احترام مجدد
    گروهRESCO

    1. سلام. دوست عزیز. باعث افتخار ماست مجموعه پژوهشگران را انتخاب کرده اید.

      در پاسخ به سوال 1:
      این شیلد با همه ی میکروکنترلرهای موجود در بازار که قابلیت SPI داشته باشند امکان ارتباط دارد بدیهی است برای راحتی شما عزیزان، نمونه کدهایی برای پر تقاضا ترین موارد یعنی آردوینو و STM تهیه و منتشر شده است.
      این شیلد با همه بردهای آردوینو سازگاری کامل دارد.(صرفا اتصال فیزیکی پورت SPI و تغذیه مورد نیاز است)

      پاسخ به سوال 2:
      اگر آموزشهای مربوطه را مطالعه کرده بودید، گفته ایم که ظرفیت آزاد و اشغالی حافظه تراشه Ft81x در نرم افزار FTDI به سادگی قابل رویت است. برای دانستن مقدار دقیق حافظه تراشه شما را ارجاع می دهیم به دیتاشیت مربوطه که در مستندات فنی قابل دانلود است.

      پاسخ به سوال 3:
      بادریت در اینجا معنی ندارد چراکه پورت سریال نیست، رابط کاربری این شیلد SPI است که از سرعت به مراتب بیشتر و مناسب تری برای اینگونه کارها برخوردار است. جای نگرانی از بابت سرعت انتقال اطلاعات نیست چراکه پرتکل SPI یکی از سریعترین هاست که توسط کارخانه FTDI در طراحی تراشه مذکور در نظر گرفته شده است.

  14. سلام خوبین ؟
    من ماژول ft811 را با ال سی دی 7 اینچ نمایشگر صنعتی LCD 7 inch مدل AT070TN90/92 ورژن v.1/X فلت کوتاه برند گرفتم هر کاری میکنم ال سی دی روشن نمیشه
    ورودی ماژول رو زده 5 ولت و ورودی ال سی دی رو زده 3.3 ولت کابل فلت 50 تایی هم دارم
    چی کار باید بکنم ؟

    1. بررسی کنید که آیا بک لایت ال سی دی روشن میشود یا خیر؟
      از برنامه های نمونه و معتبر داخل سایت استفاده کنید و تست کنید.

      کلیه شیلدهای FT81x تست شده و کنترل کیفیت شده اند، لذا احتمال خرابی شیلدها تقریبا صفر است. باید بررسی های بیشتر انجام شود که در این حالت بنده شما را دعوت می کنم به تماس و پیگیری تلفنی با شماره های دفتر فنی ما.
      05137139100 داخلی 2

    1. سلام. در این آموزش محتوا با کامپایلر آردوینو و به زبان آردوینو آماده شده است!
      که البته همان طور که می دانید آردوینو بسیار نزدیک به زبان C است و اساساً بر پایه زبان C است لذا به راحتی قابل می توانید تبدیل نمایید.

  15. سلام و عرض تبریک سال نو
    من چندتا ماژول و شیلد FT81X و ال سی دی 9 اینچ به اضافه دانش فنی خریداری کردم. مشکلی که دارم اینه که مبخوام یه عکس تمام صفجه (و گاهی بخشی از صفحه) بعنوان پس زمینه داشته باشم و روی اون چند ویجت مختلف قرار بدم. ولی موفق نشدم و نمیشه اینارو هم زمان داشته باشم. اگر مثال یا توضیح کاملتری دارین لطف کنین. ضمنا نمایش تصاویر به صورت اسلاید هم مشکلی نداره.

  16. باسلام ، من میخواستم یه tft 15.6 inch رو با آردوینو راه اندازی کنم،میخواستم بدونم از کدوم سری از ماژول به عنوان درایور باید استفاده کنم؟و این که آموزش های شما در رابطه با نرم افزار EVE میتونه به من در این مورد کمک کنه؟
    سپاس.

    1. آموزش ها هر سوالی رو پاسخ می دهند و انصافا کامل و جامع هستند.

      ولی در مورد سوال شما باید گفت که ای کاش رزولوشن السیدی رو هم ذکر می کردید، دقت داشته باشید که اگر السیدی شما دارای رزولوشن 800×600 و البته فلت 50 پین هست قادر به راه اندازی آن با تراشه های FT81x خواهید بود.

  17. با سلام و عرض تبریک سال نو.
    میخواستم بدونم در مورد نمایش تصویر از میکرو اس دی مثال یا توضیحات بیشتری دارین؟ اول عرض کنم که من همه دانش فنی و ویدئو ها و چند تا ماژول 810 و شلید رو با ال سی دی 9 اینچ خریداری کردم. و در نمایش تصاویر بصورت اسلاید هم مشکلی نداشتم.
    الان مشکلم اینه که میخوام یه تصویر فول صفحه رو بعنوان زمینه داشته باشم و روی اون ویجت های مختلف قرار بدم. ولی موفق نمیشم.
    البته همیشه تصویر تمام صفحه نیست و میخوام یه قسمتی از صقحه تصویر و بقیه از ویجت ها استفاده کنم

  18. سلام
    من کتابخانه این ماژول رو تهیه کردم. نمونه کد Touch رو آپلود کردم روی بورد. اما نتیجه نگرفتم.
    توی قسمت کالیبره گیر میکنه و هرچی روی اون دایره tap میکنم هیچ اتفاقی نمی افته.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

      1. تاچ اسکرین از نوع مقاومتی هست که از فروشگاه خودتون تهیه کردم. از نظر نصب فلت هم فکر نمیکنم مشکلی باشه چون وقتی تابع calibrate رو از برنامه حذف میکنم، برنامه اجرا میشه و با لمس کردن تاچ میتونم اعداد خروجی تاچ که روی صفحه نشون داده میشه رو ببینم. ولی تابع کالیبراسیون کار نمیکنه .
        پیشاپیش از راهنمایی شما ممنونم

        1. بله امیر جان من فکر کردم شما با تاچ خازنی هستید. مواردی که گفتم فقط شامل تاچ خازنی هست.

          شما می توانید با دفتر فنی ما ارتباط بگیرید و ضمن ارسال مستندات، عکس از شیلد و… از پشتیبانی بخواهید تا کمکتون کنه. برای این می گم که شاید ایراد سخت افزاری داشته باشید.

  19. سلام وقت بخیر
    من فیلد ft811 را به همراه اموزش تهیه کردم
    در استفاده به یه مشکل برخوردم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
    وقتی یه تصویر را به عنوان icon میخواهم استفاده کنم و در eve screen لودش میکنم وقتی تصویر را داخل صفحه نمایش میبریم تصویر در صفحه نمایش در محور افقی (X) فقط تا ۵۱۱ قابلیت جابجایی داره و نمیشه به سمت راست تصویر بردش و عملا یه فضای نزدیک به یک سوم صفحه نمایش بدون استفاده میمونه
    حتی عدد مربوط به x را در اردینیو هم دستی افزایش دادم ولی مشکل در عمل حل نشد و تصویر به جای انتقال به راست به سمت چپ انتقال پیدا میکنه
    میخواستم ببینم علتش چیست و ایا راه حلی برای رفع این مشکل هست ؟
    ممنون

  20. با سلام و خسته نباشید
    من طبق مستندات فنی جلو رفتم
    ارتباط ماژول با میکرو اس دی برقرار است
    اما تمامی عکس هایی که توی میکرو اس دی دارم را نمی توانم نمایش دهم
    چه عکس
    چه موزیک
    رم 16 گیگ کلاس 10
    فرمت fat 32
    تمامی فایل ها در پوشه اصلی رم می باشد
    ممنون می شم زودتر مرا راهنمایی بفرمایید
    تا اینجاش که ازین ماژول راضی بودم به نسبت سری های قدیمی خودش کارکردن باهاش بسیار ساده تره ازتون ممنونم که همچین چیزی رو نیازسنجی کردید و در سایت قرار دادید

    1. ممنونم از نظر سازنده شما، احتمال بسیار زیاد شما آموزشهای ویدیویی ما رو تهیه نکردید وگرنه در مورد بخش صوت و ارسال تصویر روی نمایشگر مشکل نداشتید
      ولی از اونجایی که سوال در این مورد زیاد هست، به زودی بسته آموزشی تکمیلی در این موضوع آماده خواهیم کرد و برای تمام خریداران به صورت رایگان ایمیل خواهد شد.

      لطفا منتظر بسته آپدیت باشید.

    2. دوست من اگر شما خریدار محصول ما بودید، همان طور که قول داده بودیم ما برای همه مشتریان این دانش فنی فایل به روز رسانی ارسال کرده ایم که در آن آموزش ویدیویی و مستند ویدیویی راه اندازی اسلایدر تصاویر از روی میکروSD ارسال شده است.

      خریداران جدید این بسته دانش فنی نیز آموزش ویدیویی برنامه و نحوه ی اجرا آن را از این پس خواهند داشت، لذا نیاز هست که بسته “فیلم های آموزشی کار با نرم افزار کتابخانه‌ها در قالب 8 پروژه کاربردی” را خرید نمایند.

  21. در پاسخ به Delta عزیز
    مثال مربوط باید گفت که ما چندین بار تست گرفتیم و جواب میده، لذا یک سری نکته بیان می کنم که شاید مشکل شما از اینها باشه:

    نکته ای که هست داخل مثال MicroSD بسته دانش فنی که خریدید پوشه ای هست با نام SDCARD که محتوای عکس دارد، تصاویر نمونه رو باید در همان شاخه اصلی درایو باشد نه پوشه ای دیگر و علاوه بر آن MicroSD شما باید فرمت Fat32 داشته باشد.

    نمونه کد رو اجرا کنید و لذت ببرید.

  22. با سلام.بنده پکیج کامل آموزش و ماژول‌رو تهیه کردم‌تو اجرا و برنامه نویسی و غیر مشکل‌خاصی ندارم.چندتا سوال در مورد راه اندازی میکرو sd داشتم .توی پکیج آموزشی برای این‌مورد آموزشی ندیدم، برای نمایش عکس jpg از روی مموری کتابخانه یک مثال هم داره که روی برد پروگرم‌میکنم‌ولی عکس نمایش داده نمیشه .
    حجم‌ مموری ۱ گیگ هست.
    آیا پوشه داخل مموری‌باید اسم‌خاصی داشته باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی‌کنید این‌مثال رو چطوری راه اندازی کنم که بتونم‌عکس رو از رو مموری نمایش بدم.

  23. با رض سلام و خسته نباشید
    دو تا پیشنهاد
    1- شماتیک برد رو هم به عنوان یک محصول به گزینه های فروش اضافه کنید .
    2-سورس کد به زبان C اماده کنید که فقط تنظیمات spi را هر مهندس برای برد خودش پورت کند.
    (بنده میتوانم برای میکروهای ارم st کتابخونه رو پورتکرده در اختیار سایت قرار بدم).
    این دو تا پیشنهاد فکر کنم پکیج محصول شما رو کاملتر میکند.

    1. سلام و درود بر شما
      ممنونم از نظرات خوب تون
      در مورد اول که باید گفت شماتیک محصول تجاری رو که عرضه نمی‌کنند، به هر حال این شیلد تولید یک گروه هست و حقوق معنوی چند نفر رو شامل میشه که البته واقعا ارزون هستش!
      در مورد دوم بله توی فکر خودمون هم هست و در حال اجرا هست که نسخه های مختلف این کتابخانه ارائه بشود(در حال حاضر کتابخانه AVR در برنامه هست، بعد از اون ST و…)
      در مورد ST اگر تمایل به همکاری دارید باید با مهندس سید احمد موسوی با شماره 05137139103 تماس بگیرید.(بنده هماهنگ کردم و در جریان هستند)

    1. سلام مجید جان
      خوش آمدید به پژوهشگران
      ببینید FT812 و FT813 نسخه بالاتر FT810 , FT811 هست که 24 بیتی است، تعداد پایه هاش بالاتر هست و… خلاصه تفاوت های زیادی داره که شاید با استفاده از کتابخانه ما و اعمال تغییرات بشه به اون نسخه هم دست یافت، لذا جواب سوال اول خیر است.
      برای FT800 هم همین طور البته نسخه پایین تر FT811 و FT810 هست و کلی تفاوت؛FT800 بیشتر برای LCDهای فلت 40 پین خوبه که خب توی ایران بیشتر 4.3 اینچی‌ها 40 پین هستند، البته بسته آموزشی کاملی هم برای زبان سی با کدویژن و هم آردوینو آماده کرده ایم، که شما رو راهنمایی می کنم به مطالعه اونها:
      https://roboticngo.com/راه-اندازی-ماژول-ft800-با-آردوینو/
      https://roboticngo.com/راه-اندازی-ft800-نمایشگر-lcd-tft/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا