آموزش و راه اندازی محصولاتتوسعه دانشمعرفی، آنالیز و مقایسه محصولات
موضوعات داغ

معرفی و آموزش راه اندازی دستگاه کنترلر دما و ترموستات STC-100A

آموزشی رایگان از دپارتمان فنی پژوهشگران

نکات برگزیده مطلب
  • مقدمه
  • آموزش راه اندازی
  • خطا ها
  • نحوه اتصالات

در مورد ماژول STC-100A ، به جرأت می توان گفت که شما با یکی از بهترین ماژول های صنعتی موجود در بازار مواجه هستید. نمای زیبا و ظاهر مناسب با قابلیت نصب داخل قوطی در کنار امکانات خوب فنی، آن را به گزینه ای مناسب برای محیط های صنعتی بدل کرده است.

لازم به ذکر است که ماژول کنترلر دما و ترموستات STC-100A توانایی اندازه گیری دما در بازه 40- تا 99 درجه سانتی گراد را تنها با دقت 1 درجه سانتی گراد، داراست. تغذیه این ماژول 220 ولت است، از این رو رعایت نکات ایمنی، در حین کار با این ماژول ضروری است.

آموزش راه اندازی:

تنظیم دمای ترموستات: با فشردن دکمه “SET” و پس از آن با استفاده از دکمه های “^”(بالا) و “v“(پایین) می توانید، مقدار دمای مورد نظر را تنظیم کنید، البته چنانچه پس از تنظیم دما تا چند ثانیه دکمه ای فشرده نشود، دما به طور خودکار ذخیره می شود. در راهنمای ماژول از دمای ترموستات تحت عنوان SP نام گذاری شده است.

تنظیم پارامتر های کنترلی: این ماژول دارای تعدادی پارامتر کنترلی به شرح ذیل است.

کد تنظیمات شرح کد محدوده مقدار پیشفرض
HC حالت کاری (H: گرمابشی / C: سرمایشی)  H/C  C
D اختلاف دمای آغاز به کار (اختلاف دمای واکنش)  1 الی 15 درجه 5
LS حداقل دمای قابل تنظیم 40- الی SP 40-
HS حداکثر دمای قابل تنظیم SP الی 99 70
CA پارامتر کالیبراسیون 7- الی 7 درجه 0
PT تاخیر زمانی واکنش 0 الی 7 دقیقه 1

برای ویرایش پارامتر های کنترلی فوق، بایستی ابتدا دکمه “SET” را به مدت 4 ثانیه نگه دارید تا وارد صفحه تنظیمات شوید. پس از ورود  با استفاده از دکمه های دکمه های “^”(بالا) و “v“(پایین) می توان بین پارامتر ها جا به جا شد. برای ویرایش هر پارامتر کافیست روی آن دکمه “SET” را نگه داشته و با فشردن دکمه های “^”(بالا) و “v“(پایین) مقدار آن را ویرایش نمود.

تنظیم پارامتر HC (سرمایشی/گرمایشی): پارامتر “P0” مشخص کننده عملکرد کلی ماژول است، این پارامتر دارای دو مقدار “H” و “C” است، که می توان با توجه به عملکرد مورد نظر یکی از آن ها را انتخاب کرد.

اگر مقدار “H” برای پارامتر “HC” انتخاب شود، ماژول در مد گرم سازی عمل می کند. در این حالت اگر دمای محیط از دمای تنظیم شده پایین تر رود، رله متصل شده و تجهیز گرمایشی متصل شده به رله، روشن می شود.

اگر مقدار “C” برای پارامتر “HC” انتخاب شود، ماژول در مد سرد سازی عمل می کند. در این حالت اگر دمای محیط از دمای تنظیم شده بالا تر رود، رله متصل شده و تجهیز سرمایشی متصل شده به رله، روشن می شود.

تنظیم پارامتر D (اختلاف دمای آغاز به کار): با تنظیم این پارامتر می توان مقداری اختلاف دما تعیین کرد تا هنگام رسیدن دمای محیط به دمای تعیین شده، بلافاصله واکنش انجام نشود(رله روشن نشود)، با مقداری اختلاف دما، واکنش رخ دهد. پس از تنظیم پارامتر D بسته به مد کاری ماژول دمای آغاز به کار واکنش و دمای خاتمه واکنش تغییر می کند.

دمای آغاز به کار واکنش دمای خاتمه واکنش
مد گرمایشی دمای تنظیم شده ترموستات + D دمای تنظیم شده ترموستات
مد سرمایشی دمای تنظیم شده ترموستات دمای تنظیم شده ترموستات + D

تنظیم پارامتر LS (حداقل دمای قابل تنظیم): با تنظیم این پارامتر می توان مقدار محدودیت دمای ترموستات از پایین، را تعیین کرد.

تنظیم پارامتر HS  (حداکثر دمای قابل تنظیم): با تنظیم این پارامتر می توان مقدار محدودیت دمای ترموستات از بالا، را تعیین کرد.

تنظیم پارامتر CA (پارامتر کالیبراسیون): چنانچه دمای نمایش داده شده توسط ماژول دارای مقداری تلرانس باشد،  با تنظیم این پارامتر، می توان به دمای اندازه گیری شده مقداری اضافه یا از آن مقداری کم کرد تا به مقدار دقیق خود برسد.

تنظیم پارامتر PT (تاخیر آغاز به کار): می توان با تغییر این پارامتر زمانی را تحت عنوان تاخیر واکنش تنظیم نمود. با تنظیم این پارامتر هنگامی که دمای محیط در محدوده واکنش قرار گیرد، قبل از متصل شده رله مقداری تاخیر زمانی در نظر گرفته می شود و بعد رله روشن می شود. در این حالت ال ای دی موجود بر سون سگمنت ماژول قبل از اتصال چشمک می زند.

نکته: در صورتی که ماژول وارد تاخیر قبل از آغاز واکنش شود و به هر دلیلی واکنش لغو شود، چنانچه مجدد شرایط انجام واکنش فراهم شود، دیگر تاخیر لحاظ نشده و واکنش بلادرنگ انجام می شود.

خطا ها:

این ماژول سه نوع خطا را به کاربر نمایش می دهد.

 نوع خطا زمان وقوع حالت نمایشی بر سون سگمنت واکنش ماژول
افزایش بیش از حد دما عبور دما از 99 درجه (99~120) HH
خطای سنسور وجود مشکل در سنسور EE قطع رله در صورت اتصال
خطای ذخیره اطلاعات وجود خطا در ذخیره اطلاعات Er

در صورت مشاهده خطای Er با فشردن هر کلید، داده های پیش فرض کارخانه به طور خودکار روی ماژول تنظیم می شوند.

نحوه اتصالات:

اتصالات ماژول ترموستات STC100A
اتصالات ماژول ترموستات STC100A

اتصالات ماژول به ترتیب از چپ به راست شامل موارد زیر هستند:

  • اتصالات رله
  • اتصالات سنسور NTC
  • اتصالات تغذیه

این ماژول به یک رله جهت قطع و وصل مجهز است. خروجی این رله 10 آمپری بوده و می تواند در دستگاه های جوجه کشی، کنترلرهای دما، انکوباتورها، گلخانه ها، چیلر ها، خشک کن های میوه و زعفران،  و … مورد استفاده قرار گیرد.

برای خرید یکی از بهترین ماژول های ترموستات و کنترل کننده دیجیتال دما با دقت بالا  به سایت فروشگاه پژوهشگران مراجعه فرمایید.

سوالی داشتید، در قسمت نظرات بپرسید، کارشناسان فنی پژوهشگران در اسرع وقت پاسخگو خواهد بود.

منتظر سایر آموزش های ما باشید!

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. درود بر شما
    ضمن سپاس و خدا قوت
    ترموستات من سنسورش خراب شده و پاره شده متاسفانه
    کجا میتونم سنسور مخصوص خودش را تهیه کنم
    متاسفانه سنسور دیگه انداختم روش ک دما را خیلی پاینتر نشان میدهد
    ممنونم

  2. سلام خسته نباشید من نصبش کردم همه اوکیه جواب میده رنمایشگرم روشن میشه فقط مشعل رو روشن نمیکنه هرکارم کردم نشد ک نشد چیکار باید کنم تا درست شه؟؟ امکان داره از تنظیماتش باشه یا از کابل‌ها شه

    1. مشکل شما مربوط میشه به نحوه سیم کشی، مطالب و نقشه فنی اتصالات رو دقیق بررسی و مطابق آن انجام دهید.
      دقت داشته باشید رله موجود در دستگاه فقط و فقط یک کلید هست لذا رله و مصرف کننده باید به صورت سری در مدار قرار بگیرد.

  3. سلام برای ارائه توضیحات ارزنده در مورد استفاده ماژول کنترل دما STC-100 بی نهایت ممنونم ..
    درود بی پایان به همه شما عزیزان ..از خدای مهربون سلامتی و سربلندی و پول فراوان براتون مسئلت دارم

    1. سلام
      من چند بار فيلم و كاتالوك را ملاحظه كردم. با اينكه چراغ رله روشن مي شود ولي برقي در قسمت پشتي آن وجود ندارد. چه بايد كرد. حتي با زياد شدن درجه حرارت چراغ رله درست خاموش و با كم شدن روشن مي شود.
      ممنونم.

      1. مشکل شما مربوط میشه به نحوه سیم کشی، مطالب و نقشه فنی اتصالات رو دقیق بررسی و مطابق آن انجام دهید.
        دقت داشته باشید رله موجود در دستگاه فقط و فقط یک کلید هست لذا رله و مصرف کننده باید به صورت سری در مدار قرار بگیرد. خروجی دستگاه هرچیزی را می تواند قطع و وصل کند، خروجی دستگاه از خود برقی ارائه نمیدهد!

    1. ترموستات دستگاهی است برای نگه داشتن #دمای یک سامانه یا یک سیال در یک محدوده مشخص به کار می‌رود و هیدروستات دستگاهی است برای نگه داشتن #رطوبت یک سامانه یا یک سیال در یک محدوده مشخص به کار می‌رود.

      معمولا ترموستات ها و هیدروستات ها نمایشگر دما و رطوبت هم دارند.

    1. سلام دوست عزیز
      منظور سوال تون متوجه نشدم، ماژول ترموستات که قرار نیست محیط خنک کنه این ماژول فقط دما محیط نمایش میده و با توجه به دمایی که براش تنظیم کردین خروجی رله بهتون میده، حال این خروجی رو می تونید به یک المنت یا هر وسیله برقی دیگه وصل کنید !!!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا