توسعه دانش

نحوه کار سنسور های مادون قرمز

در طبیعت ما رنگ هایی رو داریم که قابل دیدن هستند مثل : آبی ، زرد ، قرمز ، بنفش ، صورتی و … ، اما رنگ هایی هم وجود دارند که دیده نمیشوند ، به نظر شما در رنگین کمان چند رنگ وجود دارد؟ 7 رنگ !

بله در رنگین کمان 7 رنگ وجود داره که دیده میشه ، که عبارت هستند از:

قرمز : نارنجی : زرد : سبز : آبی : نیلی : بنفش

اما آیا رنگ دیگری وجود ندارد ؟

جواب مثبت است ، دو رنگ دیگر وجود دارد که ما با چشم غیر مصلح ان را نمیبینیم آن رنگها ماواری بنفش (بالاتر از بنفش) و مادون قرمز (پایین تر از قرمز ) است

در بازار الکترونیک شما با دیود های نوری به رنگ آبی زرد قرمز و … برخورد کرده اید و حتما از آنها استفاده هم میکنید ، به همین صورت دیود هایی داریم که نور مادون قرمز تولید میکنند که اگر انها را روشن کنید با چشم غیر مصلح دیده نمیشود و حتما باید با دوربین عکاسی یا فیلم برداری به آن نگاه کنیم ؛ به همین ترتیب گیرنده هایی داریم که قادرند نور مادون قرمز و شدت آن را تشخیص دهند که نمایی از شکل ظاهری انها در زیر آمده است.

اگر قبل از روشن کردن قرستنده در مقابل گیرنده با دستگاه مقاومت سنج (اهم متر) مقاومت دو سر گیرنده را اندازه بگیرید میبینید که مقاومت زیادی حدود 100 کیلواهم دارد که تقریبا مثل یک کلید باز عمل میکند ولی هنگامی که فرستند را در نزدیکی گیرنده روشن میکنید مقاومت بین پایه های آن کم میشود و تقریبا مثل یک کلید بسته عمل می نماید .

وقتی کلید بسته است خروجی به صفر ولت و وقتی کلید باز است خروجی با مقاومت به 5 ولت متصل میشود . حال اگر فرستنده دائما روشن باشد و یک جسمی جلوی رسیدن نور را به گیرنده بگیرد باز هم کلید باز است چون نور فرستنده به گیرنده نرسیده که آنرا وصل کند.

از این روش ، ما در روبات تعقیب خط برای پیدا کردن خط مشکی کِدر روی زمینه سفید و براق استفاده میکنیم .

به این ترتیب که اگر نور به طور کامل منعکس شد خطی در کار نیست اما اگر نوری منعکس نشد یا خیلی کم منعکس شد متوجه میشویم که روبات روی خط است .

مدیر و موسس

همواره يادمان باشد: مردان بزرگ اراده مي‌کنند و مردان کوچک آرزو، لذا افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده‌هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ؛ پس همواره آنقدر کامل باش که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام من میخواستم هندزفری بی سیم درست کنم توی یه فیلمی دیدم کهبا مادون قرمز درست کرد آیا به نظر شما د ست میشه

    آیا صدا و انرژی رو انتقال میده!؟
    لطفا زود جواب بدید

  2. با سلام و خدا قوت
    میخواستم ببینم راهی هست که گیرنده دوربین باشه؟نمیخوام نقطه ای سنس کنه،میخوام یه بازه ای از ir رو دریافت کنه
    اگه زود جواب بدین ممنون میشم و اینکه اطلاعاتی در این زمینه دارید در اختیارم بذارید
    ممنون

    1. سلام.
      بازه ی شما چقدره مگه؟
      معمولاً نقطه ای نیست!(معمولا سنسور ها زاویه ی دید عریضی دارند.)

      دوربین می تواند نور مادون قرمز را نمایش دهد ولی برای آشکار سازی ادون قرمز نشان داده شده در تصویر آن نیازمند آنالیر و پردازش تصویر هستید!

  3. درباره سنسورهای تحقیق میکنم که بر روی خطوط نفتی کارایی داشته باش لطفا فوری جواب بدهید یا با این شماره تماس بکیرید

    1. ما همه جوره در خدمتیم. ولی هر نکته جایی و هر گفته مکانی …
      شما همه اطلاعات پروژه رو مثل به چه زبان نوشته بشود و دقیقاً چه کار بکند و هدف چیست و …
      حتی ریز مسائل را بیان کنید، تا بتوان پیگیری نمود.
      لطفا درخواست های خود را یا در قسمت “تماس با ما” و یا به ایمیل بنده ارسال کنید.

  4. سلام دوست عزيز من رشته ام الكترونيك هست
    مي خواهم بين دوديوار هر چيزي رد شد رو بگيره حدود فاصله بين دو ديوار 12 متر هست آيا اگر فرستنده را يك طرف ديوار و گيرنده را آن طرف نصب كنم با اين توضيحات كه شما داديد جواب مي ده؟
    متشكرم

    1. بله امکان دارد ولی دو شرط دارد . اول باید دیود فرستنده و گیرنده مادون قرمز تا سر حد امکان در امتداد هم باشد و هیچ منبع نوری با رنگ قرمز و مسلما مادون قرمز دیگری در شعاع دید گیرنده نباشد . دوم چون فاصله زیاد است باید تغییرات مقاومت گیرنده را با استفاده از مثلا ,IC 741 تقویت کنید تا تشخیص آن ممکن باشد . در این مورد طراحی دقیق و حذف منابع نویز و خطا الزامی است. برای نمونه میتوانید به مدار چشمی کنترل رد شدن اتومبیل از راه بند نگاه کنید که با دقت زیاد تا فاصله حتی ۱۵ متر را هم با این روش پوشش میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا