اینترنت اشیاء – IOTتوسعه دانشمعرفی، آنالیز و مقایسه محصولات

راهنمای خرید ماژول های WIFI با هسته ESP8266

ماژول های WIFI که چیپ آنها ESP8266 است بدلیل ویژگی های زیادی که دارند بسیار محبوب و پر کاربرد هستند و برای پروژه های هوشمندسازی انتخابی خوبی محسوب می شوند. همچنین می توان از طریق گوشی های موبایل که از فناوری WiFi پشتیبانی می کنند به این ماژول وصل شد و دستوراتی را به آن ارسال و یا دریافت نمود. تراشه ESP8266 دارای یک میکروکنترلر 32 بیتی با حافظه فلش 4 تا 32مگابایت و سرعت 80 مگاهرتز می باشد. از امکانات دیگر این تراشه می توان به قابلیت برنامه ریزی مجدد آن مانند یک میکروکنترلر اشاره کرد. ماژول در دو مد Station  و  Access Point قابل پیکربندی می باشد. این تراشه دارای پروتکل ارتباطی سریال شامل UART، SPI و I2C می باشد و لذا می تواند با تمام میکروکنترلرهایی که پروتکل های مذکور را پشتیبانی می کنند ارتباط برقرار کند. ارتباط با تراشه و تنظیمات آن از طریق دستورات AT Command امکان پذیر می باشد.

ESP8266-Modules

از کاربردهای این ماژول می توان به ایجاد ارتباط با انواع دستگاه های دارای WiFi از قبیل گوشی های موبایل، مودم ها، کامپیوترها و … اشاره کرد و به طور خلاصه می توان گفت با کمک این ماژول می توان مدارات الکترونیکی خود را از طریق اینترنت یا گوشی موبایل کنترل کنید.

مدل های مختلفی از این ماژول در بازار وجود دارد که بسته به نوع آن از ارتباطات جانبی متنوعی از جمله پین های ورودی خروجی (GPIO)  ، ارتباط سریال UART, SPI, I2C  و … پشتیبانی می کنند. هر کدام از ماژول های ساخته شده که با نام های ESP-01، ESP-02 و … تا ESP-14 تولید و به فروش می رسند دارای مشخصات مختلفی هستند. در زیر مشخصات و امکانات هر کدام ذکر شده است.

ویژگی ماژول های ESP8266 :

  • دارای پردازنده با قدرت پردازشی 32 بیت
  • فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز
  • پشتیبانی از پروتکل TCP/IP
  • محدوده دمای کاری از 40- تا 125+ درجه
  • ولتاژ کاری بین 3 تا 3.6 ولت
  • پشتیبانی از دستورات AT Command
  •  و …

پیش از این که به معرفی دقیق هر نسخه از ماژولهای سری ESP برویم این رو بگم که در پایگاه شماتیک و فوت‌پرینت ایران ، شماتیک و فوت پرینت اکثر ماژول های ESP8266 به همراه فایل سه بعدی قابل دانلود است و می توانید به راحتی از آنها در طراحی PCB خود استفاده کنید.

[maxbutton id=”1″ url=”http://3dfootprint.ir/” text=”3DFootPrint.ir” linktitle=”به رایگورود به پایگاه شماتیک و فوت پرینت ایرانان دانلود کنید…” ]

ماژول وایفا ESP8266-01s :

این ماژول یکی از معروف ترین ماژول های وایفا است که سایز کوچکی در ابعاد 14.3 * 24.8 میلی متر دارد. این ماژول قیمت پایین تری نسبت به سایر ماژول های ESP دارد. در این ماژول دو پایه GPIO0 و GPIO2 برای فرمان دادن و برنامه نویسی در دسترس کاربر قرار گرفته است. از معایب این ماژول می توان به چینش پایه های آن اشاره کرد که قابل نصب بر روی بردبرد نمی باشد

نکته مهم : پایه GPIO0 در این ماژول نمی تواند نقش ورودی به خود بگیرد. زیرا صفر بود این پین حین روشن شدن ماژول باعث می شود ماژول به مد پروگرم برود..

ESP8266-01S-PinOut

ماژول وایفا ESP8266-07 :

این ماژول سایز کوچکی در ابعاد 16 * 22 میلی متر دارد. در حالت عادی نمی توان از این ماژول بر روی بردبرد استفاده کرد به این منظور می توان از برد مبدل استفاده کرد. در این ماژول 9 پایه به عنوان GPIO در دسترس است که می تواند به عنوان پین های I2C , SPI و PWM عمل کند.

بر روی این ماژول یک آنتن سرامیکی قرار دارد که برای افزایش برد می توان از آنتن خارجی نیز استفاده کرد.

ESP8266-07 PinOut

ماژول وایفا ESP8266-07S :

این ماژول سایز کوچکی در ابعاد 16 * 17 میلی متر دارد. در حالت عادی نمی توان از این ماژول بر روی بردبرد استفاده کرد به این منظور می توان از برد مبدل استفاده کرد. در این ماژول 9 پایه به عنوان GPIO در دسترس است که می تواند به عنوان پین های I2C , SPI و PWM عمل کند. همچنین روی ماژول کانکتور IPX برای اتصال آنتن خارجی تعبیه شده است.

ESP8266-07S-PinOut

 

ماژول وایفا ESP8266-12F :

این ماژول شباهت زیادی با ماژول ESP-07 دارد با این تفاوت که قابلیت نصب آنتن خارجی را ندارد و آنتن آن روی PCB نصب شده است. در این ماژول 11 پین GPIO در دسترس است و همچنین دارای یک پین ADC نیز می باشد.

در حالت عادی نمی توان از این ماژول بر روی بردبرد استفاده کرد به این منظور می توان از برد مبدل استفاده کرد.

ESP8266-12F-PinOut

ماژول وایفا ESP8266-201 :

طراحی این ماژول به صورتی است که می توان آن را روی برد برد نصب کرد و همچنین قابلیت نصب آنتن خارجی را نیز دارد. در این ماژول 11 پین GPIO در دسترس است.

ESP8266-201-PinOut

ماژول وایفا ESP8266-14 :

پایه های این ماژول را درشکل زیر مشاهده می کنید. در این ماژول 9 پین GPIO در دسترس است. این ماژول دارای پردازنده STM8 می باشد.

ESP8266-14-PinOut

ماژول وایفا ESP-WROOM-32 :

پایه های این ماژول را درشکل زیر مشاهده می کنید. ماژول قدرتمند ESP-WROOM-32 با وجود بلوتوث، وایفای داخلی و هسته ESP32 برای رنج وسیعی از کاربردها و اهداف اینترنت اشیاء نظیر شبکه کردن سنسورها، هوشمندسازی ساختمان و… ساخته شده است.

ESP-Wroom-32-PinOut

ما در این مطلب چندین ماژول WIFI را همراه با پایه های خروجی آن معرفی کردیم در آموزش های بعدی قصد داریم تا این ماژول ها را راه اندازی کرده و پروژه های گوناگونی اجرا کنیم پس پیشنهاد می کنم با نظرات خود ما را در ادامه آموزش ها همراهی کنید.

«اگر تجربه ای در زمینه کار کردن با هر کدام از موارد فوق دارید، به اشتراک بگذارید»

 

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا