آردوینوآموزش آردوینوآموزش و راه اندازی محصولاتتوسعه دانشفید RSS

راه اندازی LCD با افکتهای زیبا با FT800 توسط آردوینو و STM

با آموزش راه اندازی ماژول FT800 با آردوینو و STM ، حاوی نمونه کد، کتابخانه و مثال‌های کاربردی انواع LCD 4.3 را به همراه تاچ راه اندازی و یک HMI دست ساز بسازید.

مرور

اگر با مطالب علمی قبلی ما همراه بوده باشید، گفتیم که تراشه FT800 یک درایور حرفه‌ای ال سی دی های رنگی TFT و تاچ اسکرین مقاومتی می‌باشد و ما با ساده‌ترین میکروکنترلرها نظیر AVR قادر به ایجاد افکت‌های گرافیکی هستیم اکیداً توصیه می‌کنیم محتوای علمی قبلی را با توضیحات کامل راه اندازی نمایشگر 4.3 اینچ به کمک ماژول FT800 و AVR مطالعه و استفاده بفرمایید.

با توجه به حجم بالای تقاضا در مورد راه اندازی ماژول FT800 با آردوینو، تیم فنی پژوهشگران بر آن شد تا محتوای علمی، نمونه کد، کتابخانه و مثال‌های کاربردی از این ماژول قدرتمند را با آردوینو نیز ارائه دهد.

۱ – شماتیک ارتباط آردوینو با ماژول FT800

همان طور که می دانید برای ارتباط با تراشه FT800 ما می توانیم از دو پروتکل SPI و یا I2C استفاده کنیم، که در این محتوای آموزشی نمونه کدها و کتابخانه‌های ارائه شده مبتنی بر پروتکل SPI کار می‌کند. برای برقراری ارتباط با پروتکل SPI باید پایه شماره 8 ماژول FT800 یا همان پایه Mode را به زمین متصل کنید.

در ادامه شماتیک اتصالات ماژول FT800 را به برد آردینو UNO مشاهده می‌کنید که البته این موضوع قابل تعمیم به سایر بردهای خانواده Arduino نیز هست:

Circuit-FT800-Arduino

2 – نصب کتابخانه ماژول FT800

فرض ما بر این است که شما عزیزان به موضوع و روش کار با بردهای آردینو آشنا هستید، در عین حال با توجه به اینکه برای کار با آردوینو و استفاده از این آموزش باید نرم افزار آردوینو را برروی سیستم خود نصب داشته باشید.

در انتهای مطلب بسته دانش فنی این آموزش حاوی نمونه کدها و کتابخانه ها در دسترس شماست، برای نصب آنها و اجرای مثال های آن، کتابخانه را در مسیر نصب نرم افزار آردوینو و در پوشه Library قرار دهید، یا مطابق تصاویر زیر فایل کتابخانه را نصب کنید:

در بسته دانش فنی فایل فشرده ای به نام FT800_RNGO.ir وجود دارد که آن را مطابق شکل زیر باز کنید، با این کار کتابخانه و مثالهای مرتبط به صورت خودکار در سیستم شما نصب می‌شود.

3 – شروع برنامه نویسی

کتابخانه ارائه شده بسیار حرفه ای و در عین حال استفاده از آن ساده است بطوری که با فراخوانی چند تابع السیدی به راحتی راه اندازی می‌شود همچنین کاملا سازگار با نرم افزار گرافیکی FTDI EVE Screen Editor می باشد.

فقط کافی است از منو Export نرم افزار خروجی گرفته در این صورت کد به صورت اتوماتیک وارد محیط آردوینو شده و با پروگرم کردن برد ال سی دی راه اندازی می شود. جهت یادگیری کار با نرم افزار FTDI EVE Screen Editor توصیه می‌کنیم آموزش‌های قبلی مرتبط را مطالعه نمایید.

FTDI_ExportFTDI_Arduino

نکته مهم : همراه کتابخانه ارائه شده در بسته دانش فنی 15 مثال عملی و تست شده وجود دارد(مستند در فیلم) که می‌تواند کمک شایانی باشد برای آن دسته از دوستانی که تازه علاقه‌مند کار با این ماژول توسط آردوینو شده‌اند. همچنین دو مثال به صورت مجزا برای راه اندازی قسمت Sound و Touch وجود دارد که شما را از رسیدن به یک HMI دست ساز ارزان قیمت بی نیاز می کند.

در تصویر زیر برنامه راه اندازی Touch را مشاهده می کنید که به صورت عملی روی ال سی دی 4.3 اینج پیاده سازی شده است.

Touch-FT800

شما را دعوت می‌کنیم به مشاهده دقیق فیلمی از عملکرد فوق العاده زیبای تراشه گرافیکی FT800 که به سادگی هرچه تمام تر توسط آردوینو تهیه و تدوین شده است.

لذت کار کردن با پروگرامر بی‌سیم از دست ندهید

ما در این پروژه با توجه به نیاز به برنامه ریزی متعدد آردوینو و نمایش افکتهای گرافیکی از پروگرامر بیسیم EasyProg برای راحتی کار استفاده کرده‌ایم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شما را دعوت کنیم تا مطلب مربوط با این پروگرمر حرفه‌ای و جذاب را مطالعه کنید.

دانش فنی:

از آنجا که تهیه محتوای آموزشی کامل و دقیق زحمات و زمان زیادی را بر دوش تیم فنی پژوهشگران نهاده است، بسته‌ی آموزش کامل و شامل با هزینه‌ای اندک البته همراه با خدمات پشتیبانی به فروش می رسد، باشد که شاید جبران زحمات و دلگرمی اعضای محترم دپارتمان فنی پژوهشگران باشد:

محتویات بسته:

  • مستندات فنی، منابع و مراجع
  • نرم افزار EVE Screen Editor
  • کتابخانه مخصوص آردوینو + 15 مثال عملی و تست شده (مستند در فیلم)
  • دو مثال به صورت مجزا برای راه اندازی قسمت Sound و Touch
  • فایل شماتیک و PCB رابط و مبدل کمکی ماژول FT800 به Uno یا Mega2560
  • فیلم های آموزشی نرم افزار و مثال کاربردی ماشین حساب به همراه بخش صوت

محتویات بسته تکمیلی: (1399/12/15)

  • کتابخانه مخصوص STM32 مشابه ساختار قبلی آردوینو + 14 مثال (STM32F103C8T6)
    نکته: (این کتابخانه کاملا بر پایه آموزشهای قبلی ارائه شده است، لذا مکمل همدیگر هستند)

 

 

 

 

 

توجه مهم: برای راه اندازی ماژول FT800 درایور TFT LCD و تاچ مقاومتی هیچ نیازی به خرید بسته دانش فنی فوق نیست، و شما می توانید با مطالعه دیتاشیت و مستندات فنی شرکت FTDI تراشه را راه اندازی و از برنامه خود لذت ببرید، این بسته مناسب آن دسته از افرادی است که برای وقت خود ارزش بالایی قائل هستند و نیازمند آموزش تکمیلی و استفاده از تجربیات و دانش فنی دیگران هستند.

تصاویری از فیلم های بسته دانش فنی راه اندازی FT800 با آردوینو
پشتیبانی و آپدیت:

تمامی محصولات نرم افزاری سایت شامل خدمات پشتیبانی میباشند و در صورتی که آپدیت ارائه شود، به صورت رایگان برای خریداران قبلی نیز ارسال میشود. در صورت وجود هرگونه مشکل در سورس میتوانید از بخش “نظرات” و یا “تماس با ما” در ارتباط باشید.

ضمناً شما می توانید برای تهیه اجناس مربوط به این آموزش از طریق فروشگاه اینترنتی پژوهشگران نسبت به خرید اقدام نمایید.

تیم فنی پژوهشگران

ما گروهی از اعضای قدیمی پژوهشسرای رباتیک مشهد مربوط به سالهای دهه 80 و... هستیم، دور هم جمع شدیم و قصد داریم نتایج R&D خود را در پژوهشگران به تألیف درآوریم...

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

    1. ابتداباید قبل هرویجت یه tagتعریف کنید.وبه ماژول بفهمانید که هرویجت چه تگی داره .سپس در داخل برنامه تون مقداررجیستر REG_TOUCH_TAGرو بخونیدودر یه متغیربریزید.با تاچ کردن هر ویجت tag اون ویجت( که شما بهش دادین) توسط رجیستر REG_TOUCH_TAGبرگردانده میشود.

  1. با سلام خدمت همه کسانی که پیام منو میبینن
    من دو سه روزه فایل هارو خریداری کردم در مورد خود کتابخانه که سازگاریش با نرم افزار EVE فوق العادس و تمام بخش هاش کار میکنه با خیال راحت خریداری کنید البته مثال های کتابخانه فقط چند مثال نسبتا ساده خود شرکت هست که کاش تمام مثال های سایت FTDI رو در کتابخانه قرار میدادید جای یکی دو تا مثال واقعا خالیه
    اما میریم سراغ بقیه فایلا راستش من واقعا انتظار دریافت همچین فایلایی رو نداشتم فایل اصلی شامل کتابخونه و pcb هست ولی حتی عکس هاش هم واضح نیستند و برای اتصال باید از عکسای سایت استفاده کنید
    یا فایل آموزشی که واقعا منو از خریدم پشیمون کرد حاوی حدود 15 دقیقه فیلم از یه توضیح مختصر اضافه کردن کتابخونه ( که تو سایت رایگان گذاشته) و توضیح بسیار مختصر نرم افزار EVE و مثال ماشین حساب(اونم بخش محاسبات و … بدون تمرکز روی ft800)
    و از اونجایی که نه مثال ها از اول نوشته شده نه آموزشی داده شده عملا شما باید خودتون برید دنبال راه اندازی ویجت ها و تاچ و …
    که من انتظار داشتم حتی خیلی کوتاه توابع کتابخانه یه توضیحی داده بشن یا دریافت مقادیر یا …
    من شدیدا از مسئولین سایت میخوام درباره فایل 35 هزارتومنی آموزش پاسخگو باشن و پیام منو کامل بذارن
    راستی دوستانی که سوال کردن با آردوینو uno اوکیه ولی با esp32 ارور میده به درد esp نمیخوره البته خودشون گفتن
    راستی به غیر از ماشین حساب هیچ کدوم مثالها با صوت نیست و مثال اختصاصی صوت و تاچ هم در کتابخانه موجود نیست!
    با تشکر

    1. سلام و درود شما.
      ممنون از نقدهای سازنده شما.

      در مورد کیفیت عکس باید گفت اصلا عکس ملاک عمل نبوده و صرفا یک عکس مستند از کار است، وقتی اصل مطلب یعنی فایل آلتیوم هست دیگه عکس اتصالات داخل بسته دانلودی آنقدر مهم نبوده است، ولی نقد شما صحیح است کیفیت عکس اصلاح خواهد شد.
      درمورد فایل آلتیوم که ساده و شیوا اتصالات بیان شده است از زیاده گویی و مطالب گمراه کننده پرهیز شده و مشکلی نیست. نباید انتظار فایل عجیب و غریبی داشت.
      ———–
      در مورد فیلم آموزشی، شاید برای شما اضافه کردن کتابخانه مشکل نیست، ولی برای خیلی ها سوال و تماس بوده و لازم بوده است که بگذاریم.
      فیلم ها رو اگر کامل دنبال کنید و مثال مربوطه رو که اتفاقا همه چیز رو با هم داره و گام به گام توضیح داده شده دیگر نیازی به اضافه گویی نخواهد بود.
      با این حال ما همواره مبتنی بر نیاز مشتریان عمل می کنیم، درخواست بدید اضافه میشه. آپدیت خواهیم داد، همان طور که قبلا هم داده ایم.
      ———–
      در مورد مثال ها کم لطفی فرمودید، اولا تا امروز یعنی دی 99 بالغ بر 14 مثال کاربردی رو آورده ایم که بعضی از موارد اونها در اسم با مثال های شرکت سازنده شباهت دارند، کدام مثال شرکت برای شما به درستی کار می کند؟؟
      همه ی مثال ها توسط خودمون نوشته شده یا بازنویسی و برمبنای ساختار خودمان ارائه شده است.
      ———–
      در مورد ESP چون اساسا پردازنده ی دیگری دارد با تغییرات مربوط به AVR و تبدیل آنها به ESP شما قادر هستید از همه‌ی مثال‌ها و روشها استفاده کنید. این لازمه ی تغییرات در پیکربندی کد هست که خب باید توسط خودتون انجام بشود. شاید در آینده نزدیک ما آموزش این کار رو هم ارائه دادیم.
      ———–

      ممنونم از نقدهای خوبتون، ما همواره در خدمتیم.

      1. با بخش زیادی از گفته هاتون موافقم و اونارو من ایراد به حساب نیووردم و فقط پیشنهاد بود
        در مورد سری esp هم در جواب دوستان دیگه گفته بودم وگرنه خودتون قبلا گفته بودید با esp کار نمیکنه اصلا اونا پردازندشون arm هست و …
        و عکس هم منظورم اتصالات برد و آردوینو هست نه اون فایل pcb که زحمت کشیدید قرار دادید
        مثال ها هم دقیق و خوب کار میکنن فقط اون دو تا مثال اختصاصی موجود نبود و ای کاش زحمت بقیه مثال های شرکت هم بکشید دو سه تاشون واقعا مثال های خفن و جالبی هستن
        اما فیلم آموزشی همچنان منو قانع نکرد متاسفانه مثلا همین اضافه کردن کتابخانه رو خودتون رایگان توی همین صفحه توضیح دادید پس چرا در ادامه باید دوباره بابتش پولی پرداخت بشه ؟!!
        در کل به غیر از بقیه موارد که به عنوان پیشنهاد بود من همچنان بسته آموزشیتونو یه ایراد به حساب میارم و اصلا محتوای خوبی درش ارائه نشده که جای تجدید نظر داره
        و اینکه اگر بتونید آموزش تخصصی از توابع کتابخانه و نحوه کارهاشون تهیه کنید مثل نمایش عکس و انیمیشن و … قطعا استقبال خوبی خواهد شد چون حتی در سایت های لاتین هم اطلاعات درستی موجود نیست و این آموزش میترکونه
        ممنون از پاسخگوییتون و البته یه خواهش اونم این که به این آپدیت هایی که فرمودید حتما پایبند بمونید
        کلام آخر : دوستان بازدید کننده کتابخانه حرف نداره توی خریدش شک نکنید اما خرید فایل آموزشی با خودتون مگر واقعا محتویاتش ۱۸۰ درجه تغییر کنه :/

        1. این نکته رو در نظر داشته باشید این محتوا و بسته های دانلودی آن همه یک بسته هستند، بخشی از آن را ما نمایش داده ایم که حسن نیت را ثابت کنیم ولی خب آن کس که واقعا نیاز دارد باید محتوای آموززشی و بسته دانش فنی که زحمات زیادی بابتش کشیده شده است را خریداری نماید.

          این نکته رو هم بگم که همین مطالب که در 2 سال پیش یعنی 2019 نوشته شده کاملا منحصر به فرد بوده و واقعا آن زمان هیچ اطلاعاتی جز این موارد نبود. امروزه را نگاه نکنید که بواسطه آموزشهای ما و… سطح علمی کاربران برای کار در این موضوع افزایش یافته است.

  2. درود
    آیا این کتابخانه با همه بردهای آردوینو سازگاره؟
    من میخوام از ماژول NODEMCU استفاده کنم. البته تا حدی این کار رو کردم ، اما با کدهای نرم افزار EVE سازگار نیست و تاچ رو هم نمیشناسه. با خرید دانش فنی مشکل من حل میشه؟
    سوال دوم: خرید گزینه اول دانش فنی به مبلغ 58900 گزینه سوم هم شامل میشه یا باید اونو جدا خریداری کرد؟
    ممنون

    1. سلام و درود
      مهدی عزیز. بله با کامپایلر آردوینو کاملا سازگاره و هر بردی رو شامل میشه.

      اینکه شما با کدهای EVE مشکل دارید دقیقا به همین خاطر هست، یکی از مشکل ها برای همه همین هست ، که از دانش فنی و کتابخانه های ما استفاده می کنند.

      در پاسخ به سوال دوم جنابعالی باید عرض کنم که محتویات هر بسته دانش فنی در هر گزینه نوشته شده است و شامل سایر گزینه ها نمیشود.

      1. سلام
        من بسته دانش فنی رو تهیه کردم، در هنگام کامپایل با چند برد مختلف آردوینو تست کردم، مشکلی نداشت. اما وقتی ماژول Nodemcu را از منوی tools انتخاب میکنم و کلید Verify رو میزنم، ارور زیر رو میده:
        (Error compiling for board NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module
        چطور میتونم این مشکل رو حل کنم؟

        1. برای استفاده از این کتابخانه در آردینو برای بردهای NodeMCU باید کتابخانه نیز کمی تغییر و آپدیت کند، چراکه پیکربندی بردهای آردوینو با تراشه مرکزی AVR با پیکربندی بردهای ESP و NodeMCU کمی متفاوت است.

          لذا شما می توانید با تغییرات لازم به این مهم دست یابید.
          البته این نوید رو به شما و سایر دوستان می دهیم که به زودی کتابخانه FT800 و FT81x آپدیت و با NodeMCU سازگار خواهد شد، لذا خریداران این بسته دانش فنی نگران نباشند و فقط منتظر آپدیت باشند.

          1. سلام
            حدود دو ماه پیش با توجه به پاسخ دوستان که این کتابخانه با ماژول nodemcu سازگاره، کتابخانه رو خریداری کردم که روی nodemcu جواب نداد و متاسفانه هنوز آپدیت جدیدی هم دریافت نکردم. به دلیل اینکه من با بیسکام کار میکنم این کتابخانه ارزشی برای من نداره و فقط جهت راه اندازی nodemcu اقدام به خرید کردم. لطفا بفرمایید تا کی منتظر آپدیت جدید باشم؟

  3. سلام، من این ماژول رو خریداری کردم ولی هرچی لایبرری براش میگیرم همه چه لپتاپ به آردوینو متصل باشه و چه نباشه این ارور رو میده :
    Error compiling for board Arduino/Genuino Uno.
    مطمئن باشم که اگه دانش فنی رو خریداری کنم کتابخونه ی شما همچین مشکلی نداره ؟ و اصلا مشکل من از کتابخونس یا تنظیمات دیگه ای داره ؟

    1. سلام و درود بر محسن عزیز.
      علت اینکه ما طی 2 سال اخیر اقدام به توسعه و نوشتن کتابخانه‌ها و نمونه کدهای آماده کرده ایم، بخشی از آن همین است که اکثر نمونه کدهای موجود در فضای اینترنت معمولا کار نمی کنند یا مشکلات و کاستی هایی دارند.

      بله کتابخانه و آموزشهای ما کاملا مستند و عملی است.

  4. سلام.
    تو فیلمی که نشون داده میشه برد آردینو مستقیم به ماژول FT800 وصل میشه؟
    مگه سطح ولتاژ پایه های آردینو 5 ولت نیست؟ نباید اول سطح ولتاژ را به 3.3 ولت تبدیل کرد بعد به FT800 وصل کنیم ؟؟

  5. سلام من این اموزش رو خریدم ولی کلا یدونه پوشه هست اونم فقط مثالهایی هست که داخل اینترنت موجوده و هر سایت مربوط به اف تی 800 اونو داره. اصلا هیچ مثالی در مورد نمایش عکس نداره و هیچ اموزشی هم نداره . والا کار خوبی نیست که مثال سایتهای دیگه رو پولی دارید میفروشید.

    1. سلام بهزاد جان.
      یعنی به نظر خودتون الان توی این دوره و زمونه میشه همچین کاری کرد؟! یعنی ما مردم رو چی فرض کردیم!؟ شما ما رو چی فرض کردید؟
      میشه این همه آموزش تهیه کرد و وقت و انرژی صرف کنیم که مثالهای آماده و رایگان داخل اینترنت رو پولی بفروشیم؟؟
      بازم خدا رو شکر که این سوال رو پرسیدید تا ما واسه دیگران هم رفع سوء تفاهم کنیم!
      ولی ای کاش قضاوت و بی انصافی نمی کردید و سوالتون رو این طوری می پرسیدید که فرق مثال های رایگان توی اینترنت و مثال های ما در چی هست!؟

      پاسخ اصلی به موضوع شما:
      بله ممکن هست مثال های مشابه ای در فضای اینترنت وجود داشته باشه، ولی آیا کسی توانسته از اونها استفاده کنه؟ بله مثال های رایگانی هست ولی آیا کامل هست؟ آیا با همین سخت افزارهای معمولی کار می کنه؟
      بهزاد جان شما می تونید کل فایلهای ما رو از توی سیستم تون حذف کنید و مستندی بسازید که بدون کدهای ما مثال‌های ذکر شده کار می کنند و اجرا می شوند؟

      من جلوتر از شما اون کدها رو دیدم و همشون رو تست کردم و بهتون می گم که اجرا نمی شوند!

      اون کدها وابسته به سخت افزارهایی هستند که باید اونها رو خریداری کنید تا مطابق اونها کار کنند.
      شاید پایه کدهای ما با کدهای رایگان در سایتهای دیگه یکسان باشد ولی ما کتابخانه ای کامل (با تغییرات روی رجیسترها، ایجاد توابع و…) مهیا کردیم که روی هر سخت افزاری مثل آردوینو قابل اجرا هست، و راه درآمدی مون فروش نرم افزار هست نه سخت افزار، و شما یکبار هزینه می‌کنید و هزار بار استفاده می‌کنید.

  6. سلام
    وقت بخیر
    من همین الان این آموزشو خریدم
    چنتا سوال دارم
    اول اینکه میشه از ماژول اس دی کارد برای ذخیره ی عکسای مورد استفاده در نمایش استفاده کرد?
    دوم اینکه من میخوام خودم ی برنامه بنویسم ک ورودیاشو شخص با کیبورد تاچ وارد کنه و خروجیشو تو ستاپ من و رو صفحه ببینه,حس میکنم لازمه یکی برام کدارو توضیح بده,از کدوم همکارتون میتونم کمک بگیرم?
    سوم اینکه تو خود فایلی ک بدست من رسیده هیچ توضیحی نیست که کدوم مثال چیکار میکنه,این هم نیازه ک توضیح بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      این کتابخانه قابلیت نمایش عکس از روی SD رو نداره البته اگر بر توابع SD تسلط داشته باشین خودتون می تونید این کار بکنید. اما این مژده رو بدم کسانی که این آموزش گرفتن در آینده نزدیک مثال های کامل تری گذاشته میشه و دوستان میتونن استفاده کنن.
      داخل مثال ها یک برنامه کیبورد هست که خیلی حرفه ای نوشته شده از اون میتونید استفاده کنید.
      از اسم مثال ها مشخصا الان دقیقا با کدوم مثال مشکل دارین ؟

  7. سلام
    خدا قوت
    من میخوام برای راه اندازی ال سی دی رنگی از محصولات و کد شما استفاده کنم
    اما نمیدونم تفاوت بین ft800 با ft810 چیه و کدوم رو بخرم؟
    من میخوام ال سی دی 7 اینچ رنگی با تاچ مقاومتی راه اندازی کنم

    1. سلام دوست عزیز
      FT800 برای راه اندازی ال سی دی 4.3 و 5 اینچ که دارای رزولوشن 480*272 هستند مناسبه و نسبت به FT810 دارای حافظه گرافیکی کمتری است. همچنین در FT800 شما قادر به نمایش عکس jpg هستید ولی در FT810 شما علاوه بر jpg فرمت png رو هم می توانید نمایش بدهید.
      FT810 هم برای راه اندازی ال سی دی 7 ، 9 و حتی 10 اینچ که دارای رزولوشن 800*480 مناسبه.
      سری FT800 و FT810 دارای درایور تاچ مقاومتی هستند و سری FT801 و FT811 نیز دارای درایور تاچ خازنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا