توسعه دانش

مقاومت الکتریکی چیست و چگونه کار می کند؟

وقتی مدار یک رادیو یا تلویزیون رو که باز شده ، تماشا میکنید ، با قطعات بسیار کوچکی مواجه میشوید که یکی از اونها مقاومت است . ممکنه از خودتون بپرسید که کار این قطعه الکترونیکی چیه ؟ چطوری کار میکنه ؟ اگه نباشه چی میشه ؟ اگه یکی شو برداریم چه اتفاقی برای وسیله الکترونیکی مون میوفته ؟

هر چیزی که اطرافتون وجود داره رو میتونید ، با توجه به اسمش ، اطلاعاتی رو در مورد نحوه کارکردش بدست بیارید .

مقاومت یعنی چی ؟

خوب در هر موضوعی مقاومت جدا از معنا ، مفهوم جدا گانه ای داره به جملات زیر دقت کنید

مقاومت در برابر سیل آب

مقاومت در برابر مشکلات

مقاومت در برابر وزش باد

. . .

همه و همه این جملات حاکی از استقامت در برابر چیزی است ؛ در الکترونیک وقتی میگوییم نیروی الکتریکی یعنی نیرویی که از حرکت الکترون ها ایجاد میشود.

و اگر چیزی یا ماده ای بتواند در برابر عبور الکترونها مقاومت کند به آن مقاومت الکتریکی میگوییم.

اگر بخواهیم مثالی بزنیم بهتر است بگوییم تماشاچیان داخل یک ورزشگاه مثل الکترونهای داخلی یک باطری هستند ، وقتی تماشاچیان بخواهند از ورزشگاه خارج شوند مجبورند از درها بگذرند و به دلیل کوچک بودن درها حرکت اونها کند می شود در اینجا میگوییم درهای ورزشگاه در برابر عبور تماشاچیان مقاومت میکنند و سرعت آنها را در خارج شدن کاهش میدهند درست همین اتفاق در مدار الکتریکی می افتد که در اینجا مقاومت الکتریکی که معمولا از جنس کربن است در برابر عبور الکترونیها مقاومت می کند.

انواع مقاومت :

1- مقاومت های ثابت (مثل دربهای ورزشگاه که اندازه شان ثابت است )

2- مقاومت های متغییر (دربهایی که اندازه شان تغییر میکند)

هر ماده ای مقاومت الکتریکی دارد یعنی وقتی الکترون ها بخواهند از ان جسم عبور کنند سرعت متفاوت است .

در یک باطری یک ولتی اگر با استفاده از یک سیم که مقاومت الکتریکی آن صفر است (این امر که مقاومت صفر باشد به سختی قابل دسترس است ) دو سر باطری را به هم وصل کنیم جریانی (جریان همان تعداد الکترون هاست که حرکت هر 6 میلیون الکترون در ثانیه را یک آمپر مینامیم ) که از داخل سیم عبور میکند بی نهایت است (اتصال کوتاه) ؛ اما اگر بوسیله یک ماده مثل کربن کاری کنیم که در ثانیه 6 میلیون الکترونی از این باطری خارج شود می توانیم بگوییم که مقاومت آن ماده یک اهم است.

بنابراین به این صورت اهم را تعریف میکنیم :
وقتی میگوییم جسمی یک اهم مقاومت الکتریکی دارد یعنی وقتی یک باطری یک ولتی به آن وصل میکنیم یک آمپر (یا 6 میلیون الکترون در ثانیه) از ان بگذرد.به عنوان مثال بدن انسان مقاومتی معادل 470000 اهم (470 کیلواهم) دارد.

از همین خصوصیت (مقاومت الکتریکی) مواد را به سه دسته زیر تقسیم بندی میکنیم:

1- هادی ها = موادی که در برابر جریان الکتریکی مقاومت کمتری از خود نشان داده و اجازه میدهند جریان الکتریکی (همان الکترونها) به راحتی از داخلشان عبور کند ؛ مثل سیم مسی برق و فلزات

2- عایق ها = موادی که در برابر عبور جریان از خود مقاومت الکتریکی زیادی نشان داده و اجازه نمیدهند جریان الکتریکی (همان الکترونها ) به راحتی از داخلشان عبور کنند ؛ مثل : پلاستیک و چوب

3- نیمه هادی ها = مربوط به بحث ما نمیشود.

مدیر و موسس

همواره يادمان باشد: مردان بزرگ اراده مي‌کنند و مردان کوچک آرزو، لذا افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده‌هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ؛ پس همواره آنقدر کامل باش که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

  1. باسلام.میشه درباره مقاومت های خط داربیشترتوضیح بدیدودرباره رنگ های خطوط بفرمایید!؟اگرزحمت نیست جدول رنگ بندی ومقداراهم رنگ ها روهم برام ارسال کنید.خیلی ممنون میشم.واقعاتشکرازتوضیحات جامع وکامل شما

    1. قالباً از شدت عبور جریان ، کربن داخل مقاومت ذوب می شود ، لذا مقاومت آن بسیار افزایش می یابد و مانند مدار باز عمل می کند. البته رسیدن به مدار باز کامل تدریجی است!

  2. ببخشید یه موضوعی خیلی اذیتم میکنه
    این که مگه نمیگن مقاومت شدت جریان رو کاهش میده پس چرا اگه آمپر سنج رو بعد یا قبل مقاومت بگذاریم عدد یکسانی رو نشان میدهد؟
    جوابش میگن به خاطر پایستگی انرژی هست…خوب پس چرا اگه مقاومت نباشه جریان بیشتره؟

  3. سلام ببخشید اگه ما مداری داشتهباشیم که امپر سنج به صورت متوالی و ولت سنج به طورموازی رسم شده باشد و جریان از مقاومت عبور کند ولی از سیمی که جریان میگذر عبور نکند پس چطوری ولت سنج عددی را نشان میدهد؟

  4. خیلی ممنونم از توضیحات عالی شما . لطف می کنید بفرمائید اگر یک جا مقامت خراب شد و از این نوع ریز بود که شماره دارند و نوشته ان از بین رفته بود با مدار چه می شود کرد ؟ ایا می توان بجای ان یک سیم وصل کرد ؟

    1. معمولا مقاومت بوسیله جریان های بسیار زیاد نسبت به توانش، آسیب می بینه.و زمانی که بیشتر از جریان مجاز از آن عبور کند از لحاظ ظاهری کمی سیاه می شود(معمولا)
      در این مواقع تا 50 درصد شرایط مقاومت آسیب دیده و خراب است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا